Internetbedrijven zien de waarde van hun aandelen drastisch afnemen. Het verder inzakken van zowel de Dow Jones als de NASDAQ deze week voorspelt niet veel goeds voor de nabije toekomst. De NASDAQ sloot gisteren op een dieptepunt dat niet meer is behaald sinds het derde kwartaal van 2003, twee jaar na het klappen van de dot-com zeepbel.

Yahoo in zwaar weer

Vooral bij internetbedrijf Yahoo komen de klappen hard aan. In de afgelopen week daalde het aandeel Yahoo 19 procent in waarde tot 12,65 dollar, waardoor een historisch dieptepunt van eind 2003 werd geëvenaard.

De lage koers van het aandeel heropent de discussie over een mogelijke overname door Yahoo. Het investeringsbureau Mithras Capital Partners (MCP) adviseert om de aandelen Yahoo voor 22 dollar per stuk aan Microsoft te verkopen. MCP bezit meer dan 1,9 miljoen aandelen Yahoo, wat goed is voor een belang van 0,14 procent.

Het voorstel van MCP komt neer op een overnamebedrag van 10,3 miljard dollar voor de zoekmachine van Yahoo. Dit is 2 miljard minder dan het bod dat Microsoft afgelopen juli uitbracht.

Afgelopen mei beëindigden Microsoft en Yahoo een overnamestrijd, waarbij Yahoo-topman Jerry Yang liet weten dat elk bod onder de 37 dollar per aandeel wat hem betreft onacceptabel is. Zowel Microsoft als Yahoo hadden geen commentaar geleverd op het voorstel van MCP.

EBay

Ook eBay ontkomt niet aan de financiële malaise. De waarde van de veilinggigant is donderdag met 6,2 procent afgenomen tot 15,96 dollar. In het begin van oktober maakte eBay al bekend dat het 10 procent van zijn werknemers gaat ontslaan om kosten te drukken.

Volgens Tim Boyd, analist voor American Research, hebben beleggers het vertrouwen in de firma verloren. Dat zou blijken uit de sterke koersfluctuaties van de afgelopen weken.

In september van dit jaar was eBay al van plan om de site StumbleUpon te dumpen, een website waar bezokers bookmarks kunnen opslaan en delen. In mei van 2007 betaalde eBay nog 75 miljoen dollar voor StumbleUpon.

Google: minder ernstig

Google lijkt het er iets minder slecht af te brengen dan zijn online concurrenten. Met een daling van 2,7 procent daalde het aandeel de afgelopen week naar verhouding weinig. Benjamin Schachter, analist voor UBS, is dan ook minder huiverig voor de toekomst van de zoekgigant: "We zien dat Google zich iets beter heeft gepositioneerd voor een recessie dan zijn concurrenten. Maar een zakelijk model dat is gebaseerd op advertenties of consumentenuitgaven, zal niet immuum zijn voor de crisis".

Daarnaast is Schachter positief over Google omdat het marktaandeel blijft groeien. Op 16 oktober maakt Google zijn kwartaalcijfers bekend en Yahoo doet hetzelfde op 21 oktober. Dan zal er in ieder geval meer inzicht komen in hoe hard de financiële crisis heeft toegeslagen in de online advertentiemarkt.