Om half twaalf maakte de Rijksvoorlichtingsdienst officieel bekend dat `Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden is opgenomen in Ziekenhuis Bronovo te Den Haag'. Deze boodschap werd zo rond half zes gevolgd door de mededeling dat Máxima en Willem-Alexander een dochter hebben. De websites van de grote landelijke dagbladen brachten het nieuws redelijk snel. Dagblad Trouw pakte uit met een aangepaste voorpagina om de verwachte toestroom bezoekers aan te kunnen. Bij de regionale dagbladen bleken de redacties niet zo alert. Zo maakten onder meer de Haagsche Courant, Gooi & Eemlander en Haarlems Dagblad geen melding van het nieuws. Het Reformatorisch Dagblad biedt op zondag uit principe geen nieuws en heeft ook dit keer geen uitzondering gemaakt. Het Parool bracht het nieuws 's middags pas omstreeks drie uur.

Foutjes

Het eerste communiqué van de RVD is uitgegeven om half twaalf 's ochtends. Op ditzelfde tijdstip laste de NOS een extra uitzending in. Ondanks alle voorbereidingen meldde NOS Nieuws op zijn website echter dat dit alles zich op zaterdag 6 december afspeelde. Enkele uren later werd deze fout gecorrigeerd. Ook Nu.nl meldde in een nieuwsbericht dat Máxima is het ziekenhuis is opgenomen. In alle haast het bericht online te krijgen, publiceerde de nieuwssite aanvankelijk wel een verkeerde foto bij het verhaal, zo meldt weblog Om3ega.com.

Internet

Ook de RVD lijkt de voordelen van internet inmiddels te zien. Na de geboorte van het kind werd online een digitale foto van de nieuwste koninklijke telg verspreid. De site van de voorlichtingsdienst raakte 's avonds echter overbelast door de vele bezoekers. Op de officiële site van het Koninklijk Huis is tevens een register geopend waar mensen virtueel hun felicitatie kunnen achterlaten. Niet alleen de RVD maakt handig gebruik van internet. Diverse mensen hebben geprobeerd een slaatje te slaan uit de zwangerschap van Máxima. Zo werden onder meer Maximaisbevallen.nl, Maximamama.nl en Maximaheefteenmeisje.nl geregistreerd. Eerstgenoemde staat overigens te koop en zou volgens Joost Stegeman (die de domeinnaam registreerde) een `zeer hoge marketingwaarde' hebben. Ook adverteerders staan te dringen om hun producten aan de man te brengen. Zwitsal spant evenwel de kroon. Ongeveer een uur na de geboorte van het kind, pakte de shampoofabrikant al uit met een aangepaste site, inclusief gastenboek en een internetversie van de nieuwe televisiereclame. Update, 11:50 uur: Het Parool blijkt zijn site wel te hebben geüpdate. Omstreeks drie uur heeft de krant op zijn site gemeld dat Máxima in het ziekenhuis lag om te bevallen.