Dat is één van de conclusies die Google trekt in de white paper '2008 Annual Google Communications Intelligence Report'. Voor het onderzoek ondervroeg Google wereldwijd 575 CEO's, CIO's en CTO's. De respondenten werken zowel voor multinationals als voor kleine bedrijven.

Van de ondervraagden meent de meerderheid (53 procent) dat de IT-afdeling de belangrijkste verantwoordelijke is voor het beveiligen van de communicatie en compliance. Een kwart van de ondervraagden legt de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker, terwijl slechts 18 procent meent dat de werknemers net zoveel verantwoordelijkheid dragen als de afdeling automatisering.

De afdeling automatisering heeft doorgaans de handen vol aan security en compliance, zo blijkt uit het onderzoek van Google. Sommige afdelingen hebben het zo druk met deze taken dat ze niet meer toekomen aan het werk aan nieuwe applicaties of andere zaken die een bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van de omzet van hun bedrijf - een trend die Forrester overigens ook signaleert.

Spam

Spam blijft de grootste zorg voor veel organisaties. Vorig jaar nam de hoeveelheid mailberichten per gebruiker met 47 procent toe, stelt Google. De hoeveelheid spam groeide in een nog sneller tempo: met 57 procent per gebruiker.

Het grootste probleem van spam is dat de hoeveelheid flink kan fluctueren. In augustus vorig jaar verdubbelde het aantal spamberichten per gebruiker bijvoorbeeld binnen een week tijd. "Het is voor organisaties ontzettend lastig om zich daarop voor te bereiden", stellen de opstellers van de white paper.

Google verwacht overigens dat het aantal bedreigingen dit jaar zal stabiliseren. Wie op basis van die voorspelling opgelucht ademhaalt, heeft echter te vroeg gejuicht. Het zoekbedrijf voorspelt namelijk ook dat de bedreigingen een stuk complexer zullen worden.

Bron: Techworld