Terwijl vandaag de deadline voor advies over netneutraliteit en interconnectiebeleid bij telecomwaakhond FCC verstrijkt, gaat het publieke gekibbel door. Verizon graaft een kuil voor Netflix maar valt er zelf in. De telco legt de schuld voor haperende streams bij Netflix, het eigen netwerk heeft namelijk nog ruim capaciteit, aldus Verizon in een blogpost.

[ask]Heb je een vraag over netneutraliteit?[/ask]

Maar daarmee bewijst het per ongeluk dat het zelf die streams bewust frustreert, vindt Level 3, de transitprovider die veel Netflix-verkeer vervoert. Want Level 3 (en Netflix) hebben, in tegenstelling tot wat Verizon beweert, óók meer dan genoeg capaciteit.

Situatie tussen Verizon en Level 3 in datacenter in Los Angeles. Zie grote afbeelding.

Kwestie van poorten openen

De enige reden voor de stotterende streams is dat Verizon weigert om meer poorten te openen in de connectie met Level 3. Dat is een kwestie van een paar 10 Gb netwerkkaarten inpluggen in routers van beide partijen en verbinden met een glasvezelkabeltje. Die kaarten kosten een paar honderd dollar per stuk en kunnen duizenden streams tegelijk aan.

"Misschien kan Verizon dat niet betalen?", sneert Mark Taylor van Level 3. "In dat geval zullen wij het betalen voor ze. Misschien is het kabeltje die onze poorten verbindt dan te duur? Die kopen we dan ook. We zullen het zelfs installeren."

Maar Verizon wil geen gratis netwerkkaarten, het wil structureel geld zien van Netflix en Level 3 voor betere interconnectie. Terwijl klanten Verizon en Netflix betalen, blijven zijn vooralsnog opgescheept met stotterende streams.

Achtergrond: netneutraliteit en de peeringoorlog