Verschuur uitte zijn kritiek naar aanleiding van de dinsdag verschenen ICT Barometer, het tweemaandelijkse onderzoek onder ruim 600 it-managers. Uit dit onderzoek blijkt dat e-commerce een enorme vlucht neemt, maar dat online winkelen ook nog door velen als gevaarlijk wordt gezien.

Nederlanders kopen steeds meer online en vergelijken vaker prijzen. Waar de ondervraagden van de ICT Barometer vorig jaar nog aangaven enkele malen per maand een online aankoop te doen, is dat nu gestegen tot enkele malen per week. Vooral onder 50-plussers en mannen groeit de belangstelling voor webwinkels.

Jacob Verschuur vindt het, gezien de groei van e-commerce in Nederland, onbegrijpelijk dat de flexibiliteit in aflevermogelijkheden niet meegroeit met de huidige it-mogelijkheden. "Ik vind het hele pakjesbezorgende circuit in Nederland ongelooflijk inefficiënt en onpersoonlijk", aldus Verschuur tegenover Webwereld.

"Nog steeds heb ik de bezorger van mijn Nespresso-cups niet gezien, want hij komt steeds 's ochtends langs en dan houdt het dus op", illustreert Verschuur zijn frustratie. Verschuur kent diensten als Kiala, waarbij bestelde producten op één van de 500 adressen naar keuze kunnen worden afgehaald. "Ik weet dat het er is, maar het is mij nog nooit als keuzemogelijkheid aangeboden", aldus Verschuur.

Verschuur wijst naar het buitenland, waar veelal flexibeler wordt omgegaan met bezorgtijden. "In Amerika en, dichterbij, in Duitsland is het veel beter geregeld". Volgens Verschuur zou het al veel schelen als klanten ervoor zouden kunnen kiezen hun pakketje 's avonds te ontvangen. "Dan kiest half Nederland ervoor om 's avonds een pakketje te ontvangen en dat zou de mobiliteit en het milieu ook op een enorme manier sparen"

Overigens houdt Verschuur niet de bezorgdiensten, maar de webwinkels verantwoordelijk voor de 'achterhaalde' bezorgmethoden. "Mijn kritiek is gericht op de verzender. De pakjesbezorger voert gewoon zijn opdracht uit, dus de webwinkel moet als opdrachtgever afdwingen dat pakketjes 's avonds bezorgd kunnen worden".

Afdwingen

Directeur Daniel Ropers van bol.com deelt de mening van Verschuur dat de bezorgdiensten flexibeler moeten worden, maar merkt op dat webwinkels dit niet zo maar kunnen afdwingen. Volgens Ropers is het inderdaad de taak van webwinkels om druk uit te oefenen op transporteurs om hun diensten te innoveren.

"Bol.com heeft al heel veel slagen gemaakt en ik ben het met meneer Verschuur eens dat er ook in de toekomst nog veel mooie slagen te maken zijn om het nog aantrekkelijker en makkelijker te maken. Wij hameren daar ook in elk gesprek met transporteurs op."

TNT Post herkent zich niet helemaal in het beeld dat Verschuur schetst. "Ik kan de visie dat Nederland geen gebruik maakt van de mogelijkheden niet helemaal delen", aldus persvoorlichter David de Glint tegenover Webwereld. "We werken al met ploegendiensten, waardoor we ook 's avonds kunnen leveren. Bovendien kunnen we bij de eerste bezorgpoging al 80 procent van de paketten afleveren."

De Glint merkt bovendien op dat uit de ICT Barometer blijkt dat vooral de verzendkosten een probleem vormen voor klanten. "En als we de mogelijkheden uitbreiden, dan kan dit ook hogere kosten met zich meebrengen". De Glint zegt dat TNT continu op zoek is naar nieuwe vormen van dienstverlening, maar dat het bedrijf ervoor waakt om de service op andere gebieden daar niet onder te laten lijden.

Veilig

Uit de ICT Barometer blijkt verder twee van de vijf ondervraagden de creditcard een riskant betaalmiddel vindt. Eenvijfde vindt betalen met Ideal gevaarlijk. Hoogleraar E-commerce Roel Pieper van de Universiteit Twente meent dat online betalen veel veiliger is dan wordt gedacht, en dat vooral goede voorlichting over betaalwijzen cruciaal is.