Grote e-commercebedrijven zijn consumenten het afgelopen jaar niet tegemoet gekomen. Zes op de tien ondervraagde internetters vindt de verzendkosten bij het winkelen op internet nog steeds te hoog.

Ook vorig jaar gaven consumenten aan de hoogte van de verzendkosten als een probleem te ervaren, zo blijkt uit de nieuwe ICT-Barometer van Ernst & Young. "Klanten geven wederom een duidelijk signaal af, maar hier wordt blijkbaar geen gehoor aan gegeven", concludeert Ernst & Young-directeur Jacob Verschuur.

Vaak wordt voor het versturen van een bestelling tien tot twintig euro extra gerekend. Dit werkt als een rem op de e-commerce, stellen de onderzoekers.

"Waarom bezorgt men niet alleen 's avonds, zodat tweede en derde afleverpogingen voorkomen kunnen worden? Bovendien kan een bestelling vaak best een dag wachten, waardoor de kosten binnen de perken blijven", redeneert Verschuur.

Tot slot is ook onderzocht welke betaalmiddelen internetters gebruiken. Consumenten ervaren Paypal en Ideal als betrouwbaarste online betaalmiddelen. 40 Procent van de consument heeft geen vertrouwen in online betalingen met de creditcard.