E/Merce moet volgens hoofdredacteur Oscar Kneppers hèt toonaangevende tijdschrift worden voor iedereen die direct of indirect is betrokken bij de zakelijke kant van het Internet. Kneppers denkt daarbij aan conceptmakers, ontwerpers, exploitanten, uitgevers, marketing-, communicatie- en productmanagers, maar "...ook beslissers op andere niveau's zoals personeelszaken, distributie, productie, commercie en creatie". Het eerste (nul)nummer is begin deze maand verschenen. E/Merce wordt gemaakt door Iconomy Publishers in opdracht van IDG Communications, uitgever van WebWereld. Als uitlaatklep voor de commerciële uitbaters van het wereldomspannende netwerk heeft E/Merce vooralsnog het rijk alleen: de markt voor Nederlandse Internet-bladen kent voornamelijk breed-georiënteerde consumententijdschriften (zoals Net, idem IDG) en een enkele specialistische uitgave voor makers van websites. Naast vijf pagina's nieuws bevat het nulnummer o.a. verhalen over de wijnindustrie en het web; de venture capitalists en hun Internet-beleggingen (aan het woord komen Fred Rodenburg, Willem van Kooten, Ad Rietveld); ICT-subsidies voor startende bedrijven; e-mailmarketing; en Reviews & Ratings waarin 101 zakelijke websites een rapportcijfer krijgen in de vorm van sterretjes (vijf sterren is uitmuntend, zoals Fortune, Finance Web, Intermediair, Nedstat). Een andere rubriek - `Wie Maakt Wat?' - laat zien welke knappe koppen er achter de knapste websites schuilgaan. E/Merce, zomer 1998, ligt voor FL. 12,50 / Bfr 250 exclusief in de winkels en kiosken van Bruna. Een abonnement kost FL. 42,50 / Bfr 850 per jaar. Voorlopig zijn er vier nummers gepland – tenzij de driedelige pakken en adverteerders een hogere frequentie afdwingen.