Afgelopen weekeinde struikelden de klanten weer over elkaar in de filialen van het warenhuis. Naast de verkoop in de winkel, werden er ook producten online verkocht.

In opzet was de uitverkoop op internet dit jaar anders dan vorig jaar. "In 2005 hadden we een winkel bij Ebay die alleen geopend was als de reguliere winkels gesloten waren. Bovendien ging de verkoop nog via een veilingsysteem", vertelt woordvoerster Miranda Albersen van de Bijenkorf.

"Dit jaar ging de online winkel op donderdagmorgen - tegelijk met de reguliere winkels - open. Na drie dagen sloot de Bijenkorf de online verkoop op zaterdagavond om zes uur."

In die dagen heeft de 'Ebij'-site zeker 550.000 unieke bezoekers gehad, aldus Albersen. Vooral de reclamefolders blijken online vaak te zijn bekeken. "Tot onze verbazing zijn de reclameboekjes ongeveer 400.000 keer gedownload."

Het assortiment online was wel vele malen kleiner dan in de fysieke winkels. Het assortiment in de winkels bestaat uit ongeveer 4100 verschillende artikelen, in totaal zeker twee miljoen producten. Online werden 150 verschillende artikelen aangeboden.

In januari besloot het warenhuis nog om te stoppen met zijn vaste webwinkel. "De webwinkel voegt niet zo veel toe in reguliere zin." Hoe de Bijenkorf volgend jaar de DDD-uitverkoop online zal organiseren, weet het warenhuis nog niet.