Voor het eerst is het aantal huishoudens met een digitaal tv-abonnement de 30 procent gepasseerd, zo heeft Telecompaper berekend in een nieuw rapport over de Nederlandse tv-markt.

Nederland telt op dit moment ruim zeven miljoen huishoudens met een tv-aansluiting. Van hen heeft bijna vijf miljoen (4,91 miljoen) een analoge tv-aansluiting en 2,12 miljoen een digitale aansluiting, aldus de onderzoekers.

Kabelbedrijven zijn verantwoordelijk voor de grootste stijging van digitale tv-abonnementen. UPC heeft met bijna 2,2 miljoen klanten de meeste tv-klanten (analoog plus digitaal). Dat is bijna een kwart van alle huishoudens met een tv-aansluiting via de kabel. In de markt van digitale televisie heeft UPC een marktaandeel van 31,1 procent.

Van alle mensen die digitale tv kijken, krijgt 69 procent de programma's door via de kabel. Dat is 20 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal in 2006. Telecompaper denkt dat het marktaandeel van digitale tv zal toenemen, mede dankzij nieuwe initiatieven van kabelbedrijven Delta en Casema.