Het officiële begluren begint in januari. De spionnen achter het project zijn wetenschappers van NTT Communications. Dankzij een camera die boven het reclamescherm hangt kunnen zij voorbijgangers registreren. Vervolgens worden de beelden verwekt door software dat kan registeren hoeveel mensen naar het reclame bord hebben gestaard, voor hoe lang en wat hun reactie was. Om dit doel te bereiken hebben de ontwikkelaars achter het project vele gezichten gescand, om zo een gemiddeld Japans gezicht als uitgangspunt voor de software te hebben.

Op elke straathoek

Een van de ontwikkelaars van het project, Tetsuya Kinebuchi, vindt het idee van spionerende reclameborden wel mee vallen. "Op bijna elke straathoek en metrostation in Japan is er een vorm van digitale reclame-uiting te vinden," zegt de onderzoeker tegenover PCWorld.

Naast de camera die kijkende mensen analyseert, komt er ook een camera te hangen die voorbijgangers opneemt die niet naar het bord kijken. NTT zegt dat de technologie niet het belangrijkste aspect is. Het voornaamste doel gegevens te verzamelen om zo het promoten van digitale advertentiemethoden te verfijnen.

Digitaal adverteren is niet alleen in Japan een beproefd concept. In Londen staan billboards die automatisch reclame versturen aan voorbijgangers via bluetooth en startte ook supermarktketen Albert Heijn twee jaar geleden met het adverteren via de bluetooth in plaats van de vertrouwde folder.