Microsoft zet zijn campagne tegen Google voort met een nieuwe site Scroogled.com die mensen waarschuwt voor de betaalde zoekresultaten van het tabblad Shopping. De makers van Bing nemen Google op de korrel en adviseren mensen die hun decemberinkopen online willen doen, beter Microsofts product kunnen gebruiken.

'You get scroogled'

Google stapte eerder dit jaar over naar een nieuw model voor winkelresultaten waarin alleen nog maar betaalde advertenties worden getoond. Google noemt dit een manier om gebruikers direct aan gezochte producten te koppelen. Sceptici, waaronder dus concurrent Bing, zien het eerder als een manier om nog meer geld te kunnen verdienen.

“Ze zeggen dat zoekresultaten worden gesorteerd op relevantie, maar eigenlijk verkoopt Google deze resultaten", stelt het reclamefilmpje van Bing (zie hieronder). “Ze Scrooglen je door relevantie te definiëren door hoeveel geld ervoor wordt betaald."

Klachten ventileren

Google laat weten dat de gewraakte pagina juist goed is voor gebruikers die daadwerkelijk online willen winkelen. “Google Shopping maakt het gemakkelijker voor klanten om snel te vinden wat ze zoeken, verschillende producten te vergelijken en te koppelen aan verkopers om een aankoop te doen", stelt de zoekgigant in een verklaring.

Microsoft nodigt gebruikers uit hun klachten over het Scrooglen te ventileren op de Facebook-pagina van Bing. Reacties daarop bevatten onder meer klachten over keuzebeperking van Google, gebruikers die zich boos maken over de “trieste marketing" van Microsoft en websurfers die vinden dat Bing juist te weinig nadenkt over relevante zoekresultaten.

Dit is niet de eerste keer dat Microsoft zijn rivaal aanvalt via een reclamecampagne. De softwaregigant viel de gratis e-maildienst Gmail aan met een filmpje van een postbode die al je post leest en eerder dit jaar vergeleek de Office-producent concurrent Google Apps met een gladde advertentieverkoper die bijbeunt als Office-maker.