Het bedrijf Statcounter becijferde dat in de Verenigde Staten het marktaandeel van Bing de afgelopen maand met meer dan een procent was gedaald van 9,64 procent naar 8,51 procent. Per 1 oktober is Bing in de VS zelf teruggevallen tot 6,65 procent.

Wereldwijd kromp het aandeel ook, van 3,58 procent naar 3,25 procent. Per 1 oktober dook Bing onder de drie procent marktaandeel naar 2,89 procent. Ook de cijfers van Hitslink laten een vergelijkbaar beeld zien.

Gestage groei

De daling lijkt een kentering te zijn voor het nieuwe zoekoffensief van Microsoft, al is nog niet duidelijk of deze trend doorzet. Sinds de introductie was Bing aan een gestage groei bezig. Dankzij een deal met Yahoo zou het marktaandeel enorm stijgen. De zoekmachine van Yahoo gaat namelijk met de Bing engine werken.

Inmiddels blijkt ook dat ijdele hoop, omdat ook Yahoo de laatste maand het wereldwijde marktaandeel zag dalen tot 3,25 procent van 3,58 procent. In de VS was dat een afname van 10,50 procent tot 9,40 procent. Dat betekent dat het marktaandeel van Bing en Yahoo in de VS is gezakt tot 17,91 procent van 20,14 procent.

De trend is neerwaarts voor Bing sinds medio augustus", constateert Aodhan Cullen, ceo van StatCounter. "De wielen zijn er nog niet onder vandaan geslagen, maar de onderliggende trend moet Microsoft enige zorgen baren."

Goed voor Google

De grote winnaar was dan ook Google dat wereldwijd door de grens van 90 procent wist te breken en binnen de VS net boven de 80 procent staat. Eerder moest de marktleider door de opmars van Bing wat terrein prijs geven.

Voor Microsoft is de omslag van groei naar krimp erg pijnlijk. De zoekmachine is een belangrijk onderdeel van de totale bedrijfsstrategie, waarin de onderneming fors investeert. dat geldt voor de deal met Yahoo, maar ook op technologiegebied en marketing. Redmond zet Bing in de markt met een promotiecampagne van naar verluidt 100 miljoen dollar.