Dat melden diverse Amerikaanse media op basis van anonieme bronnen. Waarschijnlijk wordt de overeenkomst nog vandaag officieel gemaakt. (Update: de deal is nu officieel, zie onderaan).

De langverwachte deal houdt in dat Yahoo kosten kan besparen door de stekker uit de eigen zoektechnologie te trekken. In plaats daarvan gaat het gebruik maken van Bing, de kersverse zoekmachine van Microsoft. Het is nog niet duidelijk of er op de site van Yahoo ook daadwerkelijk 'Powered by Bing' zal komen te staan of dat Yahoo er zijn eigen etiket opplakt.

Yahoo krijgt miljarden

Het advertentiesysteem van Yahoo blijft wel intact. Sterker nog, Microsoft stelt haar eigen zoeksysteem open voor advertenties vanaf het Yahoo-netwerk, waardoor Yahoo meer omzet kan halen uit zijn advertentietak.

De inkomsten uit de deze vervlochten zoekbusiness delen beide bedrijven. Tenminste op termijn. In de eerste twee jaar krijgt Yahoo alle omzet uit deze 'joint venture' en legt Microsoft zelfs nog 10 cent op elke dollar bij, schrijft de doorgaans goed ingelichte Kara Swisher van Wall Street Journal-blog Boomtown. Dit kan al snel in de miljarden dollars lopen.

Boost voor Bing

Microsoft wil deze premie wel betalen, want met de deal wordt Bing in één klap de nummer twee zoekmachine, met een marktaandeel van bijna 30 procent op de thuismarkt in de VS. Yahoo en Microsoft draaien al zeker twee jaar om elkaar heen. De besprekingen zijn talloze malen afgeketst en weer opgestart.

Begin 2008 deed Microsoft zelfs een vijandig bod van ruim 44 miljard dollar op het hele bedrijf, maar toenmalige Yahoo baas Jerry Yang verwierp deze 'goedkope avances', tot groot chagrijn van aandeelhouders.

Google gooide nog roet in het eten door Yahoo te verleiden met een eigen deal. Dat plan ging uiteindelijk, onder druk van antitrust-autoriteiten, niet door. Sinds begin dit jaar Carol Bartz als nieuwe ceo aantrad zijn de besprekingen weer langzaam opgestart, al hield Bartz publiekelijk de boot nog lang af.

UPDATE: De deal is officieel bevestigd door beide bedrijven. Alle advertentie-activiteiten zullen komen te vallen onder het Microsoft AdCenter platform. Yahoo beperkt zich tot het verkopen van zoekadvertenties voor beide bedrijven.

De deal geldt voor 10 jaar. De komende vijf jaar krijgt Yahoo in totaal 88 procent van de omzet die de versmolten zoekdivisies zullen genereren.

Microsoft en Yahoo hebben een gezamelijke site geopend: ChoiceValueInnovation.com, omdat de overeenkomst 'meer keuze en waarde voor consumenten en adverteerders biedt' ten opzichte van het dominante Google.