In juni liepen Bing en Yahoo volgens marktmeter comScore weer een beetje in op de grote concurrent Google. Bing won 0,6 procentpunt (van 12,1 procent in mei naar 12,7 procent marktaandeel in juni) en Yahoo steeg van 18,3 naar 18,9 procent. Google, ondertussen, leverde 1,1 procentpunt in en eindigde op een marktaandeel van 62,6 procent in de Verenigde Staten. In mei verloor Google ook al marktaandeel.

De comScore-cijfers moeten wel met een korreltje zout worden genomen, omdat Yahoo en Bing sinds kort trucs gebruiken om het aantal zoekopdrachten op te krikken. Zo voert Yahoo sinds een tijdje bij elke foto uit een slideshow automatisch een zoekopdracht uit met gerelateerde links. Ook zijn nieuwslinks op de MSN-portal eigenlijk verhulde Bing-zoekopdrachten.

Nieuwe meetmethode

comScore beseft dat de cijfers minder betrouwbaar zijn door de trucjes van Yahoo en Bing. Het heeft al laten doorschemeren dat de zoekmachinetrucjes vragen om een nieuwe meetaanpak. In het rapport van juni is dit nog niet doorgevoerd.

Toch lijkt er wel degelijk sprake van een opmars van Bing. Uit metingen van Efficient Frontier blijkt dat er op Bing 56 procent meer advertentie-impressies zijn dan een jaar terug. Yahoo en Google verliezen juist op dit gebied.

Nederland

In Nederland leidt Bing vooralsnog een anoniem bestaan, bleek onlangs. Bing blijft hier steken op 1 procent, terwijl Google voor 94 procent van de Nederlanders de meestgebruikte zoekmachine is. Een van de verklaringen hiervoor is dat veel functies van de Amerikaanse versie van Bing hier nog altijd niet beschikbaar zijn.