Zoeken naar beelden en video's is niks nieuws, maar Microsoft hoopt door de verbeterde visuele presentatie effectiever gezocht kan worden. Op het Bing Blog schrijft Microsoft dat gebruikers resultaten 20 procent sneller verwerken als het beeld is in plaats van tekst. "Het is duidelijk dat beelden een grote rol spelen in het helpen van consumenten met een verscheidenheid aan zoekactiviteiten", blogt het bedrijf.

Of de nieuwe feature aanslaat is nog maar de vraag. Een minderheid van de internetgebruikers (minder dan 30 procent) heeft Silverlight geïnstalleerd. Ook valt er nog heel wat te sleutelen aan de snelheid van Visual Search. Het duurt meerdere seconden voordat een afbeeldingengalerij met veel resultaten (zoals digitale camera's) is opgebouwd.

Apart subdomein

Visual Search werkt vooralsnog alleen op een apart subdomein van Bing, en is niet geïntegreerd in de algemene zoekmachine. De nieuwe zoektechniek is toegepast op onder meer consumentenproducten en bekende mensen. Er is nog geen datum bekendgemaakt waarop de dienst in de algemene zoekmachine wordt verwerkt.

Microsoft gaf het eigen personeel vorige week bij de jaarlijkse werknemersdag al een voorproefje van "Bing 2.0". Daar werd ook gesproken over een integratie van online kaarten in Bing. Microsoft laat ZDNet.com weten dat er dit najaar een flinke update van Bing komt.

Honkballers

In een promovideo zonder geluid wordt gedemonstreerd hoe er met Visual Search gezocht wordt naar Amerikaanse profhonkballers.