Wie de `final edition' van vrijdag 4 mei via zijn gratis BitPlayer de computer binnenhaalt, wordt getrakteerd op een mededeling dat het feest van de animaties voorbij is. "BitMagic houdt op met het uitzenden van entertainment, om zich te concentreren op media-technologie."Hiermee is het oorspronkelijke plan van de initiatiefnemers – Michiel Frackers, Francisco van Jole en Erwin van der Zande, van wie uiteindelijk alleen Frackers overbleef - van BitMagic definitief mislukt. Het idee was om de wereld te bestormen met geinige tekenfilmpjes. Eind vorig jaar voerde BitMagic al een radicale koerswijziging door. "We zijn niet langer meer een mediabedrijf of zelfs een media-technologiebedrijf. We zijn vanaf nu puur een technologiebedrijf", zo zei Michiel Frackers op een bijeenkomst voor de pers.

Kostendekkend

Dat betekende dat het uitbrengen van content niet langer tot de kernactiviteiten behoorde. Er werden nog wel drie keer per week (in plaats van zeven) nieuwe afleveringen gemaakt. Deze media-activiteiten hoefden echter alleen maar kostendekkend te zijn. Het geld moest verdiend worden met de techniek.BitMagic is zich sindsdien hoe langer hoe meer gaan toeleggen op het in opdracht maken van allerlei players, zoals een financiële speler met actuele koersinformatie.Het maken van de cartoons was volgens een van de investeerders `a great little waste of money', waarmee hij alludeert op de slogan van BitMagic: a great little waste of time. Kennelijk is er voor BitMagic geen tijd meer te verliezen. In november vorig jaar gaf Frackers aan dat het bedrijf in het derde kwartaal van dit jaar winst moet gaan maken.