Black Friday is tegenwoordig een vaag gedefinieerde periode in november waarin verschillende (web)winkels stunten met prijzen. Deze periode schijnt steeds langer te worden en er worden steeds meer dagen “bij verzonnen” om spullen voor weinig te kunnen verkopen.

Daar komt ook nog eens bij dat niet alle stunts en aanbiedingen echt stunts of aanbiedingen zijn. Daarom zijn wij enkele jaren geleden begonnen met het onderzoeken welke deals nou echt de moeite waard zijn en welke niet. Dit jaar beginnen (ook) wij iets eerder met de Black Friday-gekte en helpen we je alvast op weg met tips.

Wanneer begint Black Friday dit jaar?

Black Friday is altijd de vierde vrijdag van november, de dag na het Amerikaanse Thanksgiving-feest. Dat is dit jaar dus 29 november. De maandag daarop is het Cyber Monday, een soort Black Friday, maar dan speciaal voor webshops. Tegenwoordig stunten webshops ook al op vrijdag zelf, waardoor deze dag eigenlijk niet meer relevant is, maar het wordt nu gewoon gezien als een extra dag om te stunten met prijzen en consumenten naar sites en winkels te lokken.

In de praktijk beginnen winkels steeds eerder met prijsstunts waardoor je soms al weken eerder aanbiedingen voorbij ziet komen. Er zijn inmiddels extra dagen bij verzonnen om nog vaker te kunnen stunten met prijzen. Denk aan Red Friday van de Mediamarkt, Singles day (bedacht in China), Halloween (nog een Amerikaans feestje dat wordt gebruikt om te stunten met prijzen) en zelfs vervroegde Sinterklaasaanbiedingen.

Sint Sint Singles' Day Singles' Day

 De Singles Day en Sinterklaas-aanbiedingen zijn al Live bij Bol, de Black Friday-aanbiedingen nog niet

11 november, Sint maarten voor de kleintjes, Singles day voor de (eenzame/single) volwassene, AliExpress got you covered

De Red Friday-actie van de Mediamarkt heeft het bedrijf geen windeieren gelegd

Deze dagen vallen echter nog steeds in het niet vergeleken bij Black Friday en de meeste aanbiedingen verschijnen dan ook rond die periode. Retailers nemen liever wat meer tijd om  consument lekker te maken en het werkt.

Hoe (en waar) vind je de beste Black Friday aanbiedingen?

Optie 1: Laat ons al het harde werk doen

Wij struinen nu al een paar jaar het internet af en delen de mooiste aanbiedingen met je. Dit is de afgelopen jaren zeer goed bevallen dus dat blijven we doen. Het helpt heel erg dat er genoeg tech-freaks op de redactie rondlopen die hun mooiste deals ook maar al te graag met de wereld willen delen.

Optie 2: Zelf plannen

Zelf aan de slag gaan is natuurlijk ook een optie, al kost dat wel wat tijd. Het is niet moeilijk als je je goed voorbereidt. Bekijk websites van te voren, check fora en schrijf je in voor nieuwsbrieven om zo vroeg mogelijk op de hoogte te zijn van mooie aanbiedingen die in de nabije toekomst worden gedaan.

Om daadwerkelijk geld te sparen en niet nog meer te verbrassen, moet je een plan maken. Of het nu in je hoofd zit of concreet uitgeschreven, weet van tevoren wat je van plan bent om te kopen, de prijs die je liever betaalt en de maximale prijs die je bereid bent te betalen.

Deze lijst zal er voor iedereen anders uitzien. Voor enkele van onze redacteuren is de prijs die zij liever betalen meestal een flinke korting, en de maximale prijs is meestal niet te veel hoger. Er worden vaak ook notities gemaakt van de producten die regelmatig gebruikt worden om te controleren of de voorraad voordelig bijgevuld kan worden in die periode. Voor de rest is het handig om te kijken of je nog spullen hebt die vervangen moeten worden omdat ze versleten of kapot zijn.

Het is moeilijk om te voorspellen welke items met de grootste korting zullen worden verkocht. Sommige jaren zal je bijna elk belangrijk ding op de lijst voor een mooie prijs kunnen vinden. In andere jaren vind je slechts enkele goede deals die op je lijst staan, of misschien zelfs dingen waar je in eerste instantie niet naar op zoek was, zoals vijf stapelbare 1-jarige licenties voor Microsoft Office 365 Personal voor nog geen twee tientjes per stuk. Of, als je heel erg veel geluk hebt, foutjes van grote retailers waardoor er producten online worden gezet voor een onrealistisch lage prijs. Houd er wel rekening mee dat als het om een echte fout gaat er een kans bestaat dat de shop het product simpelweg niet levert, maar zoals Amazon vorig jaar liet zien, kan je geluk hebben. Maar met een plan weet je precies waar je op moet letten en wat het waard is om in de gaten te houden. Zo voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet en verzuipt in de aanbiedingen.

Doe aan prijsonderzoek

Niet alle deals die je op Black Friday zijn echte deals. Sommige webshops verhogen vlak voor die dag de prijzen en komen dan zogenaamd met grote prijsverlagingen om als goede deal over te komen. Of gewoonweg met “lage prijzen” te komen die eigenlijk helemaal niet zo laag of voordelig zijn. Daarom is het handig om de prijzen van de spullen die je wilt hebben bij te houden zodat je weet of een aanbieding echt een aanbieding is. Er zijn verschillende sites en fora die daarmee helpen zoals camelcamelcamel.com. Deze site houdt de prijzen van producten op Amazon bij. Aan de hand van grafieken kan je zien of producten goedkoper of duurder zijn geworden. Ook kan je zien hoe vaak een product in de aanbieding is.

Ook Slickdeals.net is een handige site. Deze set van fora wordt gevuld door gevonden deals en gepost door deal-jagers. Aanbiedingen op de hoofdpagina worden gezien als de absolute crème de la crème. Zoek naar een productnaam of modelnummer om eventuele berichten te zien die ermee te maken hebben. Niet alle producten zullen resultaten (of relevante resultaten) hebben, maar soms kan je de laatste beste prijs vinden van een product en zien wanneer deze in de aanbieding was.

Als je je aanmeldt voor een gratis account op Slickdeals, kan je tot 50 verschillende deal alerts instellen die je op de hoogte houden via e-mail, de mobiele app van Slickdeals, privéberichten via de site of meldingen van je desktop-browser. (Je ontvangt een bericht wanneer een lid een deal plaatst die overeenkomt met jouw trefwoorden.) Deze notificaties kunnen worden aangepast op basis van populariteit en het forum.

Amazon biedt een soortgelijke dienst aan voor zijn Lightning-deals, die slechts voor een beperkte tijd beschikbaar zijn op de site. (Ze vervallen op een bepaald moment of wanneer de toegewezen voorraad opraakt.) Als je de Amazon-app op je telefoon of tablet gebruikt, kan je een waarschuwing krijgen wanneer de deal begint.

Aanmelden voor e-mailnieuwsbrieven bij specifieke winkels

E-mailnieuwsbrieven kunnen om een aantal redenen een goede bron zijn voor aanbiedingen.

Sommige deals zijn alleen beschikbaar als je al op de e-maillijst van de winkel staat. Newegg, bijvoorbeeld, maakt vaak couponcodes aan die alleen werken voor e-mailabonnees. Andere sites bieden codes aan voor kortingen en gratis verzending via hun e-mailnieuwsbrieven die niet altijd op deal- en couponsites verschijnen.

Dan zijn er nog de plaatsen met niche items die zelden te koop (of in de aanbieding) zijn (zoals Apple producten). Zelfs als het product tijdens Black Friday nog steeds voor een normale prijs wordt verkocht, zullen sommige verkopers in ieder geval een cadeautje bij aankoop geven.

Als je bang bent voor een vollopende mailbox of spam kan je gebruik maken van een filter of een junk e-mail adres om alle e-mail op een plek te verzamelen. Je hoeft meestal niet hetzelfde e-mailadres te gebruiken bij het afrekenen om de code te laten werken.

Bundeldeals

Als je iets koopt dat je toch al nodig hebt en niet met korting wordt aangeboden, kijk dan toch even of er een mooie combo deal gemaakt kan worden. Op die manier kan je toch nog een mooi voordeel behalen.

De mooiste deals

Wij zijn al hard bezig met het zoeken naar mooie aanbiedingen (voor zover mogelijk) en plaatsen die op deze site. Houd Webwereld daarom ook goed in de gaten, wie weet scoor je dan net dat mooie product voor een super scherpe prijs.