Dit is opvallend, omdat Black Isle tot nu toe gebruik maakte van BioWare's Infinity-engine voor haar rollenspelen. Black Isle is de RPG-afdeling van Interplay en de vaste uitgever van ontwikkelaar BioWare. Die studio maakte voor de publisher Baldur's Gate en de add-on Tales of the Sword Coast en werkt nu aan Baldur's Gate II, Neverwinter Nights en MDK 2. Ook deze titels zullen door Black Isle worden uitgegeven. Inmiddels is Black Isle ook zelf begonnen met het ontwikkelen van RPG's. De eerste was het onlangs verschenen Planescape Torment, over een paar maanden volgt Icewind Dale. Voor beide games gebruikte Black Isle de Infinity-engine van BioWare, maar nu stapt Interplay's RPG-afdeling dus over op Monolith's LithTech-engine. GameZ vroeg aan BioWare's directeur en mede-oprichter Ray Muzyka of de studio zich nu gepasseerd voelt door haar uitgever. "Nee hoor", doet Muzyka luchtig. "Black Isle had gewoon snel een kant-en-klare 3D-engine nodig en die hebben wij op dit moment nog niet. Infinity geeft namelijk alleen tweedimensionale beelden weer. We werken op dit moment overigens wel aan een eigen 3D-engine voor Neverwinter Nights, dat is de BioWare Aurora Engine. Die is echter nog niet klaar, vandaar dat Black Isle voor een aantal games de LithTech-engine gebruikt." Daaruit kunnen we concluderen dat Black Isle de LithTech-engine slechts als een tijdelijke oplossing ziet. Verwacht Muzyka dat Black Isle straks overstapt naar de nieuwe BioWare-engine? "Dat moet je ons over een jaar nog eens vragen, want dan is de Aurora-engine pas klaar", zegt de ontwikkelaar. "De deal tussen Black Isle en Monolith heeft in ieder geval geen gevolgen voor onze relatie met de uitgever. We werken uitstekend samen met Black Isle/Interplay en we gaan ervan uit dat dit ook in de toekomst zo blijft".