De app store waar BlackBerry-maker RIM mee komt, is bestemd alleen bestemd voor de modernste toestellen: de Storm en de Bold. Deze beperking staat in technische informatie die RIM nu vrijgeeft over zijn Application Center. De online-marktplaats geeft BlackBerry-gebruikers de mogelijkheid applicaties te zoeken, kopen, downloaden, installeren en upgraden. Net als het applicatiedeel van Apple’s iTunes voor iPhone-gebruikers.

Beperkte toegang

De app store draait in principe alleen op besturingssysteem 4.7 die gebruikt wordt bij de Storm. BlackBerry maakt een uitzondering voor de Bold 9000, die nog werkt met versie 4.6. Andere toestellen kunnen geen gebruik maken van de applicatiewinkel.

Dit duidt erop dat de update van 4.7 niet cruciaal is voor de app store. Gebruikers van andere BlackBerry-modellen kunnen dus in de toekomst misschien ook toegang krijgen tot de applicatiewinkel van RIM. Het bedrijf heeft echter geen plannen daarvoor bekend gemaakt.

50 miljoen

Ondertussen maakt RIM bekend dat het nu de grens van 50 miljoen verkochte toestellen is gepasseerd. Het heeft de fabrikant zo’n tien jaar gekost om die hoeveelheid smartphones af te zetten. Ter relativering: het Symbian OS is in 2007 geleverd op een forse 80 miljoen toestellen. Symbian is tegenwoordig in handen van Nokia, maar er zijn ook diverse hardwareproducenten die het platform gebruiken. Windows Mobile van Microsoft is vorig jaar geleverd met 20 miljoen toestellen, ook van verschillende producenten.

Op dit moment telt RIM 21 miljoen gebruikers. Eén van de bekendste daarvan is de nieuwe president van de Verenigde Staten, Barack Obama. In totaal genereren de huidige Blackberry-gebruikers een netwerkverkeer van maar liefst 3 petabytes data per maand.

Pager

De eerste Blackberry kwam in januari 1999 op de markt. Dat eerste toestel was nog een veredelde pager, maar wel met de mogelijkheid berichten terug te sturen. Later is de Blackberry een synoniem geworden van push e-mail. Daarbij blijven binnenkomende berichten niet op de server liggen tot de client de mail ophaalt, maar worden ze ‘doorgeduwd’ naar de bijbehorende smartphone. Dit bleek een ‘killer feature’ voor de zakelijke markt.