BlackBerry’s personeelskrimp treft alle bedrijfsonderdelen en vindt plaats in verschillende golven. Bij de laatste officiële cijfers van het bedrijf in maart telde het 12.700 werknemers, wat erop neerkomt dat ruim 5000 werknemers hun baan verliezen. Dat zal nog voor het einde van dit jaar gebeuren, zo meldt The Wall Street Journal. Veel werknemers hebben al het slechte nieuws al gehoord.

De Canadese fabrikant staat op een kantelpunt in zijn geschiedenis. Na jaren van financiële rampspoed is het einde in zicht. Daarvoor is momenteel een veiling gaande waarbij BlackBerry zichzelf naar verluidt in opgesplitste bedrijfsonderdelen wil verkopen. De verkoop is naar verwachting al in november voltooid.

'Organisatorische beweging volgt'

BlackBerry zelf ontkent niet dat er iets staat te gebeuren op personeelsvlak. “Organisatorische bewegingen zullen blijven volgen om ervoor te zorgen dat we de juiste mensen op de juiste plaats hebben om nieuwe kansen aan te drijven in de mobiele markt”, reageert een woordvoerder van BlackBerry, die niet in wil gaan op het cijfer van 40 procent.

De eerste ontslagen zijn overigens al gevallen. Begin deze zomer verloren een relatief klein aantal werknemers hun baan, met name op de verkoop- en research en ontwikkelingsafdeling. Vorig jaar vond er ook al een draconische ontslagronde plaats waarbij van 5000 mensen afscheid is genomen.

Ondergang in volle gang

Nog maar 2 jaar geleden had BlackBerry 17.000 man in dienst. De fabrikant had destijds nog 14 procent van de Amerikaanse smartphonemarkt in handen. Maar de dominantie van Samsung en Apple is alleen maar verder gegroeid, wat de concurrentie hopeloos achterlaat. BlackBerry heeft nu nog maar 3 procent marktaandeel in de VS.

Daar heeft ook de reddingspoging van CEO Thorsten Heins niets aan kunnen veranderen. De ultieme poging met nieuwe topmodellen Z10 en Q10, gepaard met het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10 heeft geen vruchten afgeworpen.

Nieuw topmodel

Woensdag presenteerde BlackBerry ondanks dat nog een nieuw 5 inch high-end toestel. Ook brengt BlackBerry zijn voormalige unique selling point BlackBerry Messenger (‘pingen’) alsnog naar concurrerende platformen iOS en Android.