Dit concludeert althans onderzoeksbureau Multiscope, dat voor het vierde jaar op rij een ranglijst heeft opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. Volgens de onderzoekers werpt verplichte registratie een drempel op. "Alles wat met registratie heeft te maken, schrikt bezoekers een beetje af", constateert John Kivit. "De tijd van gratis is al enige tijd voorbij. Hoewel de registratie gratis is, trekken dergelijke sites toch minder bezoekers. Het feit het bezoek daalt, wil overigens niet zeggen dat de sites financieel gezien slecht presteren." De site van de Telegraaf is de enige landelijke krant die nog in de top-20 van Multiscope voorkomt. Deze krant staat nu op de zestiende plaats. Vorig jaar bezette de Telegraaf nog de achtste plek in het overzicht.

Meest bezocht

De best bezochte sites van Nederland zijn volgens Multiscope respectievelijk Msn.nl, Pagina.nl en Google.nl. Het verschil tussen de nummers één en twee op de lijst is volgens Kivit `minimaal'. Opvallend is volgens Kivit de opkomst van verkoopsites in het overzicht. Zo `bestormen' Marktplaats.nl en eBay.nl de lijsten. Eerstgenoemde stond vorig jaar nog op positie 23, maar heeft zich omhooggewerkt tot de zevende plek. EBay is opgeklommen van plek 33 tot veertiende.