Dit is een stijging van 119 procent vergeleken met 1999, zo blijkt uit de onlangs afgeronde 'Online Shopping Monitor 2001-1' door het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research. Zowel het aantal online kopers als de gemiddelde bestedingen per koper zijn in 2000 toegenomen. Er is volgens het bureau wel sprake van een afnemende groei. De groeipercentages zullen dalen onder de 100 procent, zo waarschuwt Blauw. In absolute aantallen zal de markt echter doorgroeien, terwijl de groeipercentages 'substantieel' blijven. Het aantal online kopers dat in het tweede halfjaar van 2000 iets heeft gekocht is gestegen naar 1,2 miljoen. De groep die voor het eerst iets heeft gekocht op het web is relatief kleiner dan voorheen (41 procent van het aantal online kopers). Deze door Blauw genoemde 'first timers' zijn voorzichtiger geworden, stelt het bureau. De groep ervaren kopers is met name verantwoordelijk voor de stijging in de gemiddelde bestedingen en dus de totale online consumentenomzet. Het aandeel van Nederlandse online winkels stijgt nog steeds, ten koste van met name aankopen in de VS. De online markt voor reizen is duidelijk het grootste segment met een omzet van 200 miljoen gulden, gevolgd door hardware en consumentenelektronica. De online reismarkt is een van de segmenten die de komende jaren flink zullen doorstijgen, voorspelt Blauw. In gebieden als muziek, software en hardware lijkt zich een afvlakking in de groei af te tekenen. De online markt bedraagt overigens nog slechts een fractie van de totale Nederlandse detailhandelomzet (minder dan een half procent).