Dit blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek van Blauw Research onder 908 internetters. De genoemde 40 procent van de ondervraagde chatters zegt `meer tijd dan wenselijk' aan deze bezigheid te besteden. Vrijwel alle internetters weten volgens Blauw wat chatten is. Zestig procent van de internetters heeft dit ook wel eens daadwerkelijk gedaan. Een derde van de chatters geeft aan als gevolg van het chatten minder te bellen. Zowel het chatten via chatprogramma's als via 'chatsites' is populair. Chatters maken vooral van de chatsite van Ilse en de chatprogramma's ICQ en MSN Messenger gebruik, zo stelt het bureau. De onderzoekers noemen het opvallend dat bezoekers van chatsites, in vergelijking tot bezoekers van andere sites, veel vaker op een reclamebutton klikken. Naast het 'normale' chatten (typen van woorden) is ook het chatten via mobiele telefoon (SMS) in opkomst. Andere vormen van chatten, bijvoorbeeld voice- en videochat, zijn vaak wel bekend maar nog minder populair in gebruik, stelt Blauw. Ondanks de populariteit van het chatten is slechts een klein deel van de internetters bereid hiervoor te betalen. Aanbieders van chatsoftware hebben volgens Blauw nog de meeste kans geld voor hun diensten te ontvangen. Chatsites zullen hun opbrengsten, zeker gezien het relatief grote aantal 'clicks', vooral uit de verkoop van reclamebanners moeten halen.