Zorgverzekeringen moeten continu in beweging zijn, alleen al omdat de overheid elk jaar sleutelt aan de basisverzekering. Daarnaast brengen de zorgverzekeraars steeds vernieuwingen aan in hun aanvullende verzekeringen. Doorgaans maken er per uur zo'n honderd klanten gebruik van de websites van Achmea, de grootste verzekeraar van Nederland met merken als Zilveren Kruis en Interpolis in portefeuille.

In de laatste twee maanden van het jaar neemt het bezoek plotseling gigantisch toe. Niet verwonderlijk, want dat is de periode waarin wij ons massaal op de zorgverzekering storten. We vergelijken pakketten en maken een keuze voor het komende jaar. Drie miljoen mensen zijn klant bij Achmea, wat afgelopen jaar resulteerde in maar liefst achttienhonderd bezoekers per uur tijdens de piekperiode.

Op het nippertje

Chris van Sluijsveld is solution architect bij het Microsoft competence center van Achmea. Zijn aandachtsgebied zijn de Microsoft SharePoint-portalen die met zorg en gezondheid te maken hebben. "Vanwege de enorme drukte aan het einde van het jaar, willen we in november en december liefst geen changes doen. Daarom is het zaak om zo snel mogelijk te beginnen met alles wat we kunnen voorzien.

"Nu al heb ik wekelijks contact met de business om hun wensen te bespreken. Zo kom ik tijdig te weten wat er allemaal op ons afkomt en hoeven we alleen nog ruimte in de planning te houden voor wijzigingen die pas laat bekend zijn. Vorig jaar kwam de overheid bijvoorbeeld op het laatste moment met wettelijke aanpassingen. Dan is het een uitdaging om alles af te ronden voordat de drukte losbarst."

Professionals

De solution architect is een technologie-expert met een helikopter view die nauw samenwerkt met professionele collega's, zoals andere solution architecten, business analisten en functioneel ontwerpers. Bijvoorbeeld over vraagstukken wat je waar het beste kunt oplossen. Chris: "Want implementeer je een change in de back office, of moet je juist aan de voorkant sleutelen." Verder is er overleg met enterprise architecten over visie en strategie en met domein architecten die de hele keten overzien.

Verder heeft Chris dagelijks contact met developers van de scrum teams. "Dat is meer in de rol als controlling architect. Bouwen ze wat we bedoelen en gebeurt dat op de afgesproken manier. Dit contact vind ik erg belangrijk. Want je kunt als solution architect iets bedenken, de developers hebben het beste zicht op hoe ze iets het meest efficiënt kunnen bouwen."

Split farm

Naast de gebruikelijke unittests, wordt er bij changes nadrukkelijk op de volledige keten gelet. Chris van Sluijsveld: "Wij gebruiken HP ALM voor geautomatiseerde load tests op de acceptatie-omgeving. Hierbij worden zowel de Sharepoint-portalen van klanten en het call center getest, als onze back office systemen. Om eventuele omgevingsverschillen uit te sluiten en de echte performance te meten, worden load tests 's nachts ook op de productie-omgeving uitgevoerd. Dat is immers de omgeving waar het uiteindelijk om draait."

Voor de eindejaarsperiode geldt een change freeze voor de infrastructuur. Omdat het geen optie is om maandenlang geen security patches aan te brengen, mogen noodzakelijke changes 's nachts in een zogenaamde degradatie periode worden uitgevoerd. Een voor een worden machines uit de load balancer gehaald, geüpgraded en weer teruggeplaatst. "Verder willen wij dit jaar een zogenaamde split farm inrichten voor de Sharepoint-omgeving", geeft Chris aan. "Dit houdt in dat we voor acceptatie en productie dezelfde infrastructuur er nog eens naast zetten. Changes worden op de kopie aangebracht, waarna het een kwestie is van een url omhangen om tussen de twee te schakelen. Changes zijn dan mogelijk zonder dat websites uit de lucht hoeven. Zo ontstaat een honderd procent 7x24 dienstverlening."

Load balancing

De professionals van Achmea bedenken steeds weer nieuwe manieren om piekmomenten beter de baas te kunnen. Zo is er nu een offline datastorage met een kopie van de relatiegegevens. De web-applicatie hoeft bij nieuwe bezoekers alleen nog maar contact met de back office te maken als de benodigde gegevens hierin niet aanwezig zijn. Dit ontlast de portal en de back office aanzienlijk. "Verder zijn de loadbalancers vervangen", vertelt Chris.

"Onderdelen van de website kennen nu drie standen. Standaard krijgt een klant direct allerlei details te zien op een overzichtspagina. Zoals de stand van het eigen risico. Is het te druk, dan staat op bepaalde plekken zoiets als: 'Klik hier om naar de details te gaan'. Daarmee worden de portal en de back office flink ontlast. Gegevens die niet per se nodig zijn, hoef je pas op te vragen als iemand ze echt wil inzien. In uiterste nood kan een onderdeel helemaal uitgeschakeld worden. Die gegevens zijn dan tijdelijk niet beschikbaar. Dat wil je liever niet en we hebben het ook nog nooit nodig gehad. Het is de bedoeling dat de solution architect met dit soort ideeën komt. Dat alles maakt het werk wat mij betreft bijzonder leuk en uitdagend."

Ben jij na het lezen van dit artikel geïnteresseerd in een IT functie bij Achmea? Klik dan hier voor het meest recente vacature aanbod