OP DE KORREL - Het Canadese softwarehuis Corel (maker van WordPerfect en CorelDRAW) beleeft een zware week. Het heeft een verlies bekendgemaakt van 95 miljoen dollar en heeft twee rechtszaken voor zijn kiezen gekregen. Eén is er aangespannen door concurrent Micrografx. Die beschuldigt Corel ervan plaatjes en onderdelen uit zijn CreataCard kaartenprogramma (zie voor een 1e Blik: Verjaarde kaarten op CD-ROM) te hebben 'geleend' voor zijn eigen PC-drukkerij Print House Magic. De tweede rechtszaak is aangespannen door Bridgeman Art Library, die zegt dat Corel zijn foto's heeft gebruikt voor de Master-reeks met historische kunstwerken in zijn collectie van foto-CD-rom's. MICRO-SOFTWARE - Microsoft brengt eind deze maand een Resource Kit uit voor zijn Internet Information Server (IIS). Het gaat vooral om software voor het beheer van de webserver, zoals het toevoegen of verwijderen van een gebruikers en het aanpassen van wachtwoorden. Ongeveer drie maanden achter op schema komt in januari de bèta uit van Visual J+++ 2.0, een applicatie voor het produceren van Java-applets. En deze zomer zal Microsoft de eerste bèta uitbrengen van Windows NT 5.0 met MS Transaction Server en Message Queuing. Volgens onbevestigde berichten kunnen Nederlandse gebruikers na 16 februari een Nederlandstalige preview verwachten van Windows 98. SNELLE KABEL - Aware heeft een 'kleine' versie uitgedokterd van Asynchronous Digital Subscriber Line (ASDL), de technologie voor het versturen van grote hoeveelheden data via een analoge telefoonlijn. Net als WildWire, waarover WebWereld gisteren berichtte, maakt G.Lite de aanschaf van extra hardware zoals splitters voor de eindgebruiker overbodig. Wel moet de telefooncentrale geschikt worden gemaakt voor deze 'lichte' ASDL. De nieuwe techniek biedt een downloadsnelheid van 1,5 MBit per seconde en 500 KBit bij uploaden. ASDL biedt maximaal 6 MBit voor ontvangst en 660 Kbps bij het verzenden. LUCHTVERKEER(D) - Een proef met nieuwe software heeft vorige week het luchtvaartverkeer boven de Stille Oceaan gehinderd. Het probleem betrof de schermen, waarop verkeersleiders kunnen zien welke vliegtuig zich waar bevinden, plus zijn snelheid, radiocode en positie ten opzichte van andere toestellen. Door het uitvallen van de systemen moest het personeel afgaan op hun eigen oordeel. De storing duurde 16 uur, maar heeft nergens tot vertragingen of grote problemen voor piloten geleid, aldus de Federal Aviation Administration in de VS.