Robert Scoble maakte afgelopen weekend bekend dat hij Microsoft zal verruilen voor de start-up PodTech.net. De softwaregigant verliest daarmee niet alleen een belangrijke blogger, maar vooral zijn belangrijkste 'change manager'.

Microsoft weet zelf ook wel dat het worstelt met de overgang van meedogenloos monopolist naar brave burgervader. Zelfs als Steve Balmer vastberaden is om zijn leven te beteren, is er nog een leger aan Microsoft werknemers die jarenlang hebben gewerkt met de overtuiging dat op het zakelijk slagveld alles geoorloofd is.

Die laatste groep moest gedemonopoliseerd worden. Net zoals een land na het verdwijnen van een dictator moet afrekenen met decennia lang hersenspoelen.

De dagen waarin Microsoft concurrenten openlijk het leven onmogelijk maakt zijn voorbij. In plaats daarvan is er een nieuw Microsoft, dat soms nog in zijn oude gewoonten terug valt.

Openlijk had Robert Scoble de taak om software ontwikkelaars meer vertrouwen te geven door ze via de Channel 9 website te informeren over projecten binnen het bedrijf. Maar hij was nog veel waardevoller omdat hij het demonopoliseringsproces binnen de onderneming heeft voortgedreven.

Scoble gebruikte zijn persoonlijke blog om openlijk concurrenten zoals Apple en Google te prijzen om hun innovatieve vermogen. Hij durfde het zelfs aan om zijn werkgever openlijk te bekritiseren wanneer die de fout in ging, bijvoorbeeld toen Microsoft probeerde RSS te hernoemen.

Scoble was bovendien een van de eerste bedrijfsbloggers, werknemers die ergens onderaan de bedrijfshiërarchie bungelen en over hun eigen baan schrijven. Vroeger stond wat Scoble op zijn blog deed gelijk aan zelfmoord van zijn carrière.

Maar de Microsoft-blogger kwam ermee weg en werd zelfs aangemoedigd om ermee door te gaan. Zijn kritiek op Microsoft brak namelijk niet alleen het arrogante imago van de onderneming, veel belangrijker was nog dat hij naar de oude garde binnen Microsoft duidelijk maakte dat de veranderingen meer waren dan propaganda.

Zijn roem was niet te stuiten. Volgens de blog-zoekmachine Technorati behoort Scoble's blog tot de 22 populairste online dagboeken in de wereld. Vraag een softwareontwikkelaar om drie Microsoft werknemers op te noemen, en hij antwoordt waarschijnlijk: "Gates, Balmer en Scoble".

Daarmee rijst ook de vraag of hij niet te machtig werd voor Microsoft. Hij deed misschien een hoop goed, Scoble was ook een ongeleid projectiel.

Bovendien zit zijn werk er grotendeels op. Microsoft is niet langer een gesloten bastion waar de ontwikkelaars blind doen wat hun baas ze opdraagt. Het softwarebedrijf telt tegenwoordig ruim 3.000 bloggers.

Slecht nieuws wordt niet meer met honing overgoten door de pr-afdeling naar buiten gebracht of onder het tapijt geschoffeld. De verantwoordelijke product manager trekt tegenwoordig zelf het boetekleed aan en vertelt zelf zijn verhaal.

De laatste tijd werden Scoble's teugels steeds strakker aangetrokken. Hij heeft diverse malen voor eigen rekening blog-conferenties moeten bezoeken omdat zijn baas weigerde de rekening te betalen.

Op zijn blog ontkent Scoble dat Microsoft hem naar buiten heeft geduwd, maar er zijn voldoende bronnen die aangeven dat de relatie de laatste tijd erg stroef verliep.

Scoble was te populair om te ontslaan. Subtiel het bedrijf uit pesten was voor Microsoft de beste manier om zonder gezichtsverlies afscheid te nemen van een man die het bedrijf miljarden dollars aan goodwill heeft opgeleverd, en nog geen 85,000 dollar per jaar aan salaris kostte.