Yahoo heeft met Fire Eagle een dienst in het leven geroepen waarmee mobiele blogposters altijd hun lokatie bij al hun blog postings kunnen publiceren. Yahoo besteedde vorig jaar al aandacht aan Fire Eagle, maar nu is de dienst beschikbaar gesteld voor webgebruikers.

Fire Eagle is gebouwd op een open platform, dus programma-ontwikkelaars kunnen gebruik maken van alle informatie om in hun software 'lokatie-bewuste' opties te verwerken. In tegenstelling tot wat de naam wellicht doet vermoeden, ondersteunt Fire Eagle niet alleen Firefox maar ook andere browsers.

Moveable Type plugin

Voor de weblogapplicatie Movable Type is een Fire Eagle plugin gebouwd die bloggers in staat stelt om hun huidige lokatie te tonen, waarbij de informatie iedere keer automatisch wordt vernieuwd als de blog wordt aangepast. Fire Eagle stelt ook gebruikers van de sociale netwerk site Pownce in staat om hun blogposts te geotaggen.

Yahoo beschouwt Fire Eagle als een tool waarmee gebruikers hun lokatiegegevens kunnen bewerken, door te beslissen welke applicaties wel en geen toegang krijgen tot de informatie. Bovendien bepalen gebruikers hoe specifiek de informatie is die wordt getoond. Zo kan alleen de plaatsnaam worden getoond waar de blogger op dat moment is of zelfs de exacte locatie, gebaseerd op Global Positioning System (GPS) in de telefoon van de mobiele blogger. Gebruikers kunnen bovendien online, mobiele en desktopapplicatie toestemming verlenen om hun Fire Eagle locaties automatisch te verversen.

50 applicaties

Al meer dan 50 applicaties maken gebruik van Fire Eagle. In de toekomst kunnen er nieuwe programma's gemaakt worden die automatisch de locatie van een gebruiker vaststellen, gebaseerd op hun Fire Eagle profiel. Zo kunnen er relevante informatie en/of diensten worden aangeboden die specifiek voor die plek van toepassing is.

De lancering van Fire Eagle is de laatste in een serie aankondigingen van Yahoo, wellicht bedoeld om aan te tonen dat het bedrijf het ook goed kan redden zonder overname door Microsoft. Eerder dit jaar toonde de softwaregigant uit Redmond interesse in Yahoo. Het aanbod is afgeslagen en sindsdien heeft Yahoo zijn open strategie onthuld, een nieuw platform om advertenties te managen, een Cloud Computing groep en het OneConnect mobiele sociale netwerk.