Voor de tweede keer binnen een jaar is discussie ontstaan over de integriteit van webloggers. Aanleiding is de medewerking van een aantal bekende Amerikaanse webloggers aan een online advertentiecampagne van Microsoft. De betrokken bloggers maken elkaar inmiddels via hun sites, het leven zuur.

In de campagne vertellen de webloggers over de betekenis van de Microsoft slogan 'People ready business'. Tot de webloggers behoren bekende namen als Om Malik, Paul Kedrosky van 'Infectious Greed' en Mike Arrington van Techcrunch.

De link tussen de bloggers en Microsoft is het online mediabedrijf Federated Media dat voor de bloggers de reclame op hun websites regelt. Federated Media is eigendom van John Battelle, een bekende journalist en één van de oprichters van Wired Magazine.

Volgens critici van de campagne is de persoonlijke invulling echter precies waar het met deze campagne misgaat. De webloggers verspelen hun geloofwaardigheid door mee te werken aan de reclamecampagne van Microsoft, menen de critici.

Inmiddels hebben enkele van de bloggers aangegeven hun medewerking aan de campagne te betreuren en liefst ook te willen beëindigen. Zo heeft Om Malik bedongen dat in elk geval op zijn site geen banners van de campagne meer worden geplaatst. Volgens Paul Kedrosky was het 'een slechte campagne die bovendien slecht is uitgevoerd door Federated Media en haar auteurs'. Kedrosky werkt inmiddels niet meer mee aan de campagne en zegt zijn relatie met Federated Media te heroverwegen.

Volgend John Batelle is de reclamecampagne een typisch voorbeeld van 'conversational marketing' waarbij al dan niet bekende personen op een persoonlijke manier invulling geven aan een reclameboodschap. Hoewel hij ruimte blijft zien voor een dergelijke campagne, is ook hij er inmiddels minder gelukkig mee. Volgens Batelle hadden de betrokken bloggers beter duidelijk moeten maken in dit geval onderdeel van een reclamecampagne te zijn.

Deze laatste opmerking is in elk geval bij Mike Arrington van Techcrunch volledig in het verkeerde keelgat geschoten. Hij biedt inmiddels de reclamezaken voor zijn weblog aan, aan ieder reclamebureau 'dat niet zodra er eens wat kritiek komt, zijn medewerkers inclusief mijzelf, onder de bus gooit'.