Het onderzoek naar het bloggebruik maakt deel uit van het Wave 3-rapport van mediabedrijf Universal McCann, een wereldwijde enquête naar trends op het gebied van internetgebruik.

Fanatiek bloggen

Van de 17.000 ondervraagde websurfers zei 45 procent een blog te zijn begonnen; een toename van 14 procent in vergelijking met juni 2007. Aangezien bijna driekwart van de ondervraagden aangeeft wel eens een blog te lezen, zijn er aanzienlijk meer lezers dan bloggers. Met name in Aziatische landen wordt fanatiek geblogt: in China, Taiwan en Zuid-Korea zou meer dan 70 procent van de internetters zo'n digitaal verslag bijhouden. Wereldwijd zouden er 184 miljoen bloggers zijn, waarvan een groot deel (42 miljoen) uit China komt.

Positief denken

Voor Nederland zou 27,1 procent van de respondenten een blog zijn gestart; een iets hoger percentage dan in de VS en Engeland. In Duitsland is het percentage sterk gegroeid van 8 naar 28 procent. Opmerkelijk is dat ruim een derde van de respondenten aangeeft positiever te denken over bedrijven die blogs hebben opgezet.

Jezelf uiten

Een meerderheid van de bloggers (63,5 procent) schrijft over persoonlijke zaken in de vorm van een soort dagboek. Andere populaire onderwerpen van bloggers zijn muziek, ict, film en televisie, beroemdheden en reizen. Ruim 60 procent van de bloggers voegt plaatjes toe aan hun sites, 28,8 procent video's en 24,3 procent muziek. De meeste bloggers bloggen omdat het een goede manier is om jezelf te uiten.

Universal McCann vroeg verder naar het gebruik van sociale netwerksites als Facebook en MySpace. Driekwart van alle respondenten zei tot een sociaal netwerk te behoren; in Nederland gaat het om 61,4 procent.