Ook in Japan heeft rivaal hd-dvd tot nu toe nauwelijks voet aan de grond gekregen. Blu-ray leidt de markt met een aandeel van negentig procent. Alleen in de VS ligt het marktaandeel van hd-dvd iets hoger: zo'n 30 procent.

Recentelijk koos filmstudio Paramount exclusief voor hd-dvd, zij het dat hier hoofdzakelijk financiële overwegingen aan ten grondslag lagen. Fabrikanten van hd- dvd-apparatuur betalen Paramount 150 miljoen dollar om hun producten voor hd-dvd te promoten. Maar in het licht van de donderdag verschenen cijfers lijkt het geen verstandige beslissing.

Een keuze voor hd-dvd lijkt ook niet verstandig als het gaat om de verkoop van speelfilms. Er gingen tot nu toe 1,7 miljoen Blu-ray-films over de toonbank. Het kostte ongeveer een jaar voordat het eerste miljoen was bereikt, maar het tweede miljoen lijkt binnen drie maanden te worden gerealiseerd. Volgens Sony worden drie tot vijf keer zoveel Blu-ray als hd-dvd titels verkocht. Wereldwijd bedraagt het marktaandeel van Blu-ray-software 69 procent.

Andere filmstudio's volgen het voorbeeld van Paramount dan ook niet. Warner, Disney en Sony kondigden gisteren in Berlijn weer nieuwe titels voor Blu-ray aan. Zo is Sony van plan om de kaskraker 'Close Encounters Of The Third Kind' van regisseur Steven Spielberg en Spider Man 3 op Blu-ray uit te brengen. De Close Encounters-schijf bevat drie verschillende versies van deze speelfilm uit 1977.

Veel fabrikanten - van Hitachi tot Philips - gebruiken IFA om de nieuwste Blu-ray apparatuur te lanceren. Zo heeft Philips zijn eerste Blu-ray speler op de Europese markt geïntroduceerd.