Met de deal wordt nog eens bevestigd dat het Duitse mediaconcern een wat tweeslachtige positie inneemt in het hele debat rond muziek en piraterij. Aan de ene kant is er de samenwerking met Napster, door de muziekbranche verguisd als vrijhaven voor illegale kopieeractiviteiten. Aan de andere kant gaat BMG, de platenmaatschappij van Bertelsmann, nu in zee met DataPlay, een bedrijf dat er juist prat op gaat een opslagformaat te hebben ontwikkeld dat kopieerbestendig is. DataPlay sloot eerder al overeenkomsten met Universal en EMI. Drie van de vijf grootste platenmaatschappijen ter wereld (waarbij Universal zelfs de grootste is) zullen dus muziek op de door het bedrijf ontwikkelde opslagschijfjes uitgeven. DataPlay ontwikkelde een schijfje ter grootte van een rijksdaalder met een maximale capaciteit van 500 MB. Dat betekent dat er ongeveer vijf muziekcd's op een schijfje passen. Overigens kan ook beeld of tekst worden opgeslagen. Het bedrijf heeft 115 miljoen dollar aan kapitaal opgehaald en bouwt op dit moment een fabriek in Oost-Azië. In het vierde kwartaal van dit jaar moet de techniek op grote schaal worden geïntroduceerd. DataPlay heeft een eigen encryptietechniek ontwikkeld, ContentKey, die voor een beveiliging moet zorgen die vergelijkbaar is met dvd's. Op lege schijfjes kan bovendien slechts één keer muziek worden opgenomen. Het is de bedoeling dat een hele reeks consumentenproducten, variërend van stereosets tot computers tot digitale camera's, drives zal gaan bevatten waarop de schijfjes afgespeeld kunnen worden. Toshiba, Samsung, Creative Labs en SonicBlue (van de Rio MP3-spelers) hebben al licenties genomen op de technologie. De prijs van de schijfjes geeft DataPlay een groot voordeel ten opzichte van flashgeheugen, de belangrijkste concurrent. Een leeg DataPlay-schijfje moet 5 tot 12 dollar gaan kosten, de draagbare DataPlay-spelers zullen op 200 tot 300 dollar geprijsd worden. Dan kan vele malen meer muziek worden 'meegenomen' dan met de huidige MP3-spelers, die als grootste probleem een beperkte opslagcapaciteit hebben. De platenmaatschappijen hebben de mogelijkheid een deel van de content op een schijfje te versleutelen. Zo kan een platenmaatschappij schijfjes met daarop de laatste album van een artiest verkopen, en geëncodeerd extra materiaal als videoclips, interviews of oudere albums plaatsen. Tegen extra betaling kan de consument dat materiaal dan bekijken of beluisteren. DataPlay hoopt de cd van haar voetstuk te stoten, maar daarbij ondervindt het zware concurrentie van een hele reeks bedrijven met eenzelfde streven. Bovendien is de cd sinds de introductie van de cd-recordable alleen maar populairder geworden. Consumenten willen de muziek die zij van internet downloaden blijkbaar toch weer op een schijfje branden. Het afgelopen jaar zijn er wereldwijd meer dan een miljard lege cd-schijfjes over de toonbank gegaan.

Eerdere relevante berichten:
Startup DataPlay predikt het einde van de cd (20 oktober 2000)