Eerder deze week verdwenen Bmw.de en Ricoh.de uit de index van Google vanwege een poging tot manipulatie van de zoekresultaten, zo schreef Matt Cutts van Google op zijn blog. De zoekrobot van Google kwam op een andere pagina dan de bezoekers. Nadat BMW de nepsite had verwijderd, is het automerk weer toegevoegd aan de index van Google.

"Er zijn andere bedrijven die websites gebruiken om Google te misleiden", weet Markus Sagemann van BMW. "We begrijpen dat Google daar wat tegen doet, maar er moet wel gekeken worden hoe een zogeheten doorway-pagina wordt toegepast." Volgens Sagemann moest BMW wel twee sites hanteren vanwege het gebruik van Java. De Java-onderdelen worden niet geïndexeerd. "De doorway was alleen bedoeld om zoekmachines meer te vertellen over de inhouden van de achterliggende pagina's", aldus de woordvoerder.

BMW vindt de manier van handelen van Google niet correct. De autofabrikant heeft liever dat Google een waarschuwing geeft in plaats van direct een site te verwijderen en dit publiekelijk te maken. "Iemand moet de kans krijgen om te reageren voordat er publiekelijk schade wordt toegebracht aan je bedrijf", aldus Sagemann.