Bezoekers van Xanga kunnen allerlei informatie in hun profiel opnemen. Volgens de de Children's Online Privacy Protection Act mogen bedrijven geen informatie verzamelen van personen jonger dan 13 jaar. Bij Xanga was het wel mogelijk om als kind dergelijke informatie in te vullen, zo schrijft CNet. Xanga moet nu 1 miljoen dollar betalen aan de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC).

De FTC vindt ook dat Xanga niet duidelijk op zijn website uitlegt wat het beleid van het bedrijf omtrent kinderen is. Tevens hebben ouders er niet de mogelijkheid om de informatie van hun kinderen in te zien of aan te passen. Volgens schattingen zijn er ongeveer 1,7 miljoen profielen op Xanga waarin is aangegeven dat iemand 13 jaar of jonger is. In totaal heeft de netwerksite ongeveer 25 miljoen profielen.

Xanga-directeur John Hiler denkt dat veel van de 1,7 miljoen accounts van personen onder de 13 jaar bestaan uit profielen waarin verlovingsdata zijn gebruikt, de verjaardag van een huisdier of 'reincarnatiedata' van religieuze bloggers. Desondanks kondigde Hiler nieuwe regels en protocollen aan om kinderen op zijn site beter te beschermen.

De boete is de hoogste tot nu toe die door de FTC is uitgedeeld onder de Children's Online Privacy Protection Act. Het record stond op 400.000 dollar dat UMG Recordings eerder moest betalen in een soortgelijke zaak.