De Amerikaanse webgigant meldde kort na de kerst triomfantelijk dat het de beste feestmaand ooit heeft gedraaid in zijn 14 jarig bestaan. Op de drukste dag, 15 december, werden er 6,3 miljoen producten besteld. Behalve veel lijstjes met populaire producten ontbreken overigens concrete omzetcijfers over het pakjesseizoen.

Ook de 'Amazon van Nederland', Bol.com, rapporteert uitstekende resultaten. De afgelopen weken heeft het bedrijf 40 procent meer omzet geboekt dan in december 2007, meldde directeur Daniel Ropers tegenover NRC Handelsblad. Bol.com haalt een jaaromzet van circa 170 miljoen euro.

Offline misère

De analogie met Amazon houdt niet op, want ook Bol richt zich meer en meer op consumentenelektronica. Recentelijk begon het ook met de verkoop van LCD- en plasma-tv's.

Met Sinterklaas meldde branchevereniging Thuiswinkel.org ook al klinkende omzetcijfers voor Nederlandse winkels online.

Overigens is de kerstvreugde niet branchebreed. Andere webwinkels en verkoopsites, zoals eBay, zagen hun bezoek de afgelopen tijd wel flink afnemen.

En de omzetrecords van de grote webwinkels staan helemaal in schril contrast met de bakstenen winkels in de straat. Offline lopen de consumentenbestedingen de laatste maanden flink terug, en die trend is voor de kerst niet gebroken, ondanks de semipermanente uitverkoop die veel winkelketens houden.