De bond heeft deze week een gesprek gehad met Essent. Aanleiding was onder meer de in december aangekondigde prijsverhoging voor de kabelinternetdienst @Home. De prijs voor deze dienst gaat met ruim 11 procent omhoog, evenveel als het eindproduct van Mxstream. Al wekenlang krijgt de Consumentenbond naar eigen zeggen klachten van consumenten over deze prijsverhoging. "Volgens Essent is deze prijsverhoging nodig omdat het bedrijf extra ge├»nvesteerd heeft in het netwerk om de snelheid hoog te houden", zo stelt de bond. Uit reacties van gebruikers van @Home heeft de Consumentenbond afgeleid dat de snelheid inderdaad goed is. Ondertussen is duidelijk dat de kwaliteit van de helpdesk en de mail- en nieuwsserver nog altijd te wensen overlaten. Dit blijkt niet alleen uit reacties die bij de bond binnenkomen, maar ook uit rapportages van [email protected]. Deze gebruikersgroep klaagde overigens eerder dat de Consumentenbond te weinig zou doen voor de klanten van @Home in vergelijking met die van Mxstream. Volgens Ewald van Kouwen van de Consumentenbond is dit laatste niet waar. "In de brief die we deze maand aan de Tweede Kamer hebben gestuurd, wordt behalve Mxstream onder meer ook @Home genoemd."

Goedkope variant

De Consumentenbond heeft Essent verder gevraagd of het klopt dat zij een goedkope variant van @Home gaan introduceren. De geruchten hierover zijn zeer hardnekkig. Als die variant er inderdaad komt, vindt de bond dat die per 1 februari in moet gaan, tegelijk met de prijsverhoging van het huidige abonnement. Bovendien moeten huidige @Home-klanten kosteloos kunnen overstappen. Op `zeer korte termijn' laat Essent de Bond weten of dit inderdaad gaat gebeuren. Al eerder heeft de Consumentenbond staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat gevraagd om extra wettelijke maatregelen tegen bovengenoemde praktijken. De prijsverhogingen van @Home en MxStream waren hier aanleiding toe. De bond vindt `dat bedrijven te veel vrijheid hebben om zich zo klantonvriendelijk te gedragen'. Om dit te voorkomen zou toezichthouder OPTA bevoegdheden moeten krijgen om te onderzoeken of bedrijven zich fatsoenlijk gedragen ten opzichte van consumenten. Nu kan OPTA alleen nog onderzoeken of bedrijven zich ten opzichte van elkaar netjes gedragen. Bovendien zou OPTA deze bevoegdheden niet alleen moeten hebben voor de telecombranche, maar ook voor de kabel.