Dit stelt de Consumentenbond, die woensdag een bemiddelingsactie start voor mensen die klachten hebben over Tiscali. Verder roept de bond klagers over andere internetproviders op zich massaal te melden. De Consumentenbond gaat `krachtig optreden' tegen alle internetproviders die consumentenleed veroorzaken, zo waarschuwt de belangenorganisatie. Vooralsnog komen, sinds een half jaar, echter de meeste klachten binnen over Tiscali. Het gaat hierbij om adsl-abonnementen. Het aanbod hield in dat de klant geen aansluitkosten hoefde te betalen en een gratis modem kreeg, aldus de bond. "In de praktijk bleek dat mensen dit `cadeau' moesten voorschieten en het geld niet, of pas na aandringen, terugkregen."

Overstappen

Afgelopen half jaar werden ook diverse ongenoegens over andere providers geuit. Zo duurt het overstappen naar een andere provider erg lang, blijkt de snelheid van de verbinding onbetrouwbaar of worden wijzigingen van voorwaarden niet of onduidelijk kenbaar gemaakt, aldus klagen de internetters. Dit alles is voor de Consumentenbond aanleiding om de internetmarkt nader onder de loep te nemen. Als eerste treedt de Consumentenbond op als bemiddelaar tussen Tiscali en diens ontevreden klanten. Leden van de bond kunnen hun klacht, ongeacht waar het over gaat, indienen via het speciale formulier op de site van de bond. Deelnemers betalen 5 euro als bijdrage in de kosten die de Consumentenbond maakt. Blijkt de klacht gegrond te zijn, dan betaalt Tiscali dit geld terug aan de gedupeerde.