De Consumentenbond publiceerde vorige maand een test naar antivirussoftware. Conclusie was dat lang niet alle pakketten hun werk goed deden. Hieronder bevond zich Norman Shark. Deze fabrikant zette hierna publiekelijk zijn vraagtekens bij de testmethode en liet zijn advocaat een brief naar de bond sturen. Deze gaf hierna tekst en uitleg over de gevolgde testmethode, zo zegt woordvoerder Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond. "Hierna bleef het echter stil van de kant van Norman. Voor ons is hiermee de kous af. We blijven achter de test staan", aldus de zegsvrouw. Norman denkt er evenwel anders over. Het bedrijf is allerminst overtuigd door de uitleg van de bond, zo zegt directeur Rob Boellaard. Norman zal dan ook andermaal een brief sturen aan de bond waarin gewezen wordt op onduidelijkheden in de antwoordbrief. De softwaremaker wil nog altijd inzicht in de exacte testmethodiek. "De Consumentenbond doet niets anders dan de verantwoordelijkheid afschuiven. Zij wijzen naar het Duitse instituut dat de tests heeft uitgevoerd", aldus Boellaard. Zelf heeft Norman wel een vermoeden hoe de `fouten' in de testuitslag zijn geslopen. "Wij denken dat het instituut ook heeft getest op virussen die alleen in het laboratorium bestaan. In onze software zitten echter alleen virusdefinities die daadwerkelijk in het wild voorkomen", zo zegt Boelaard. Norman zegt nog altijd voornemens te zijn rectificatie af te dwingen.