De Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa) gaf de vijf mobiele-telecombedrijven maandag een boete van in totaal 88 miljoen euro, omdat ze afspraken hebben gemaakt over het verlagen van de subsidies op mobiele telefoons. Daardoor zijn de toestellen sinds de zomer van 2001 fors duurder geworden. De Consumentenbond is `blij' met de `stevige boetes', maar vreest wel dat de klanten nu opnieuw het kind van de rekening zullen worden. "De aanbieders van mobiele telefonie berekenen deze boetes natuurlijk gewoon door in de gesprekskosten, die toch al te hoog zijn." Daarmee worden de consumenten `dubbel gepakt', meent de bond. "In het ideale geval moeten de gesprekskosten naar beneden totdat al het geld weer terug is bij de bellers. Aangezien dat een lastige zaak zal zijn, vindt de Consumentenbond dat het geld moet worden gestort in een fonds waar maatschappelijke organisaties projecten van kunnen financieren die rechtstreeks ten goede komen aan consumenten." De Consumentenbond zal er bij het kabinet op aandringen om een maatregel met een dergelijke strekking te nemen.

Telecomaanbieders

De telecomaanbieders zijn – zoals verwacht – minder te spreken over de boete van de NMa. KPN Mobile, dat de hoogste boete kreeg (31,3 miljoen euro), spreekt van een `excessieve boete'. De subsidies op mobiele telefoons waren ook wel afgeschaft zonder afspraken tussen de verschillende aanbieders, meent het bedrijf. KPN Mobile heeft bezwaar aangetekend tegen de uitspraak. Vodafone – door de NMa bestempeld als een van de twee initiatiefnemers voor de afspraken – laat in een persbericht weten geen commentaar te willen geven totdat het het `omvangrijke rapport' van de NMa grondig heeft bestudeerd.