Dat heeft het telecombedrijf geantwoord op vragen van de Consumentenbond. De bond verbaasde zich over de algemene voorwaarden van de onlangs geïntroduceerde iptv-dienst van KPN. Daarin staat dat KPN zich het recht voorbehoudt om het kijkgedrag van de klanten te gebruiken voor het personaliseren van reclame-uitingen.

Volgens de Consumentenbond kan dit betekenen dat consumenten reclame krijgen voorgeschoteld die is gebaseerd op hun kijkgedrag. "Daar is niets mis mee, mits de consument daar specifiek mee akkoord is gegaan", aldus de bond. "En de voorwaarden suggereren iets anders."

KPN laat in een reactie weten dat het expliciet toestemming zal vragen aan de klant voordat het kijkgedrag gebruikt zal worden voor gepersonaliseerde reclames. Ook belooft het bedrijf de algemene voorwaarden hieraan aan te passen, aldus de bond.

Mine werd begin mei geïntroduceerd als tv-dienst waarbij gebruikers toegang krijgen tot zeker 48 tv-kanalen en 60 radiozenders. Onderdeel van de dienst is ook een personal recorder waarmee gebruikers tot 100 uur kunnen opnemen en tv-programma's kunnen pauzeren.