Sinds deze zomer heeft de bond naar eigen zeggen al `enkele honderden' klachten van zijn leden ontvangen over adsl. Hiervan hadden 350 betrekking op de vijf grote aanbieders: Planet Internet, Het Net, Zonnet, Tiscali en Wanadoo, aldus een woordvoerder. Mensen klagen hierbij vooral over de lange wachttijd voordat zij ├╝berhaupt worden aangesloten, de moeite die het kost om van de ene naar de andere provider over te stappen, de kwaliteit en bereikbaarheid van de helpdesk en de onduidelijkheid van de voorwaarden. De Consumentenbond heeft nu besloten nog deze maand met een `bemiddelingsactie' te komen. De bond zal hierbij bemiddelen bij conflicten tussen consumenten en providers, bijvoorbeeld bij het overstappen naar een andere leverancier. Voorlopig blijft het hierbij. De bond zal naar eigen zeggen geen algemene actie ondernemen om providers te bewegen duidelijker informatie te verstrekken of overschrijvingen soepeler te laten verlopen. "We komen alleen in actie naar aanleiding van klachten", aldus de zegsvrouw.