Op deze manier kunnen mensen volgens de bond honderden euro's besparen. Op het Meldpunt Internet van de bond zijn inmiddels 370 verhalen binnengekomen van mensen die over de grens hun mobiele internet uitproberen en bij thuiskomst rekeningen ontvangen van honderden of duizenden euro's.

De Consumentenbond wil dat de tarieven van mobiel internetten in het buitenland fors omlaag gaan. De bond gaat daarom een onderzoek doen naar hoe de rekeningen tot stand komen. "In Nederland kun je voor een tientje een maand lang genieten van mobiel internet. Maar zodra je de grens over bent, kan dat oplopen tot (vele) honderden euro's", aldus de bond.

Veel mensen blijken niet op de hoogte van de hoge kosten. Van de mensen die melding maakten op het Meldpunt Internet, wist 79 procent niet hoe hoog de tarieven waren. 84 Procent gaf aan geschrokken te zijn van de kosten.

Volgens de bond nemen veel mensen een abonnement voor mobiel internet omdat het voordelig is, maar weten ze niet dat de tarieven voor gebruik in het buitenland 'excessief' zijn. Daarom moeten verkopers bij het afsluiten van zo'n abonnement expliciet de vraag stellen of de internetmogelijkheid ook in het buitenland aan moet staan. Bovendien wil de bond dat klanten de mogelijkheid krijgen deze optie later alsnog in- of uit te schakelen.

Vodafone

Overigens maakte Vodafone juist vandaag bekend de data roamingtarieven met 75 procent te verlagen van 59 naar 15 eurocent per 20 kb. Bovendien introduceert de provider een datacalculator, waarmee mobiele internetters een proefberekening kunnen maken van hun dataverbruik en de bijbehorende kosten.

"Een goede actie" vindt Consumentenbond-woordvoerder Ewald van Kouwen, "maar niet genoeg". "De kosten zijn nog steeds veel en veel te hoog, Als je bijvoorbeeld tien vakantiefoto's van normale kwaliteit verstuurt, ben je zo 150 euro kwijt want één foto is al zo'n 2 mb groot."

"Daarom zijn wij voor de oplossing om consumenten de keus te geven het internet uit te zetten. Ze kunnen dan niet meer voor nare verrassingen komen te staan." Van Kouwen denkt dat het bewustzijn bij consumenten over de hoge kosten eerst moet groeien en dat de prijzen vervolgens vanzelf zullen zakken.

Overigens benadrukt Vodafone dat de prijsverlaging los staat van de actie van de Consumentenbond. "Wij zijn graag proactief bezig naar onze klanten", aldus Yvonne Koks van Vodafone tegenover Webwereld. Bovendien vindt Vodafone het voorstel van de bond om internet uit te laten zetten vreemd. "Het lijkt wel alsof de Consumentenbond niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Je kunt toch zelf beslissen om geen gebruik te maken van mobiel internet als je in het buitenland bent?", aldus Koks.