In plaats daarvan zou de nieuwe provider alles voor de consumenten uit handen moeten nemen, zodat overstappen makkelijk wordt. De Consumentenbond heeft deze eis neergelegd bij het ministerie van Economische Zaken. Dit systeem werkt al bij aanbieders van verzekeringen en energie.

Directe aanleiding voor de oproep van de Consumentenbond is een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat van alle consumenten die het afgelopen jaar zijn overgestapt bij telefonie, internet en televisie, één op de drie zoveel problemen heeft gehad bij het overstappen dat zij dat niet nogmaals zouden doen.

Van de internetters die zijn overgestapt, heeft 35 procent problemen gehad. Zeven op de tien daarvan heeft technische problemen ondervonden. De helft werd geconfronteerd met allerlei administratieve rompslomp voordat de overstap gemaakt kon worden.

Bijna een kwart van de internetters is van plan om over te stappen, vooral in verband met de prijs en de verhouding tot de kwaliteit, maar ook in verband met de snelheid. Maar slechts 7 procent is het afgelopen jaar daadwerkelijk overgestapt.

De Consumentenbond vindt dat internetproviders 'zeer onvriendelijke opzegmanieren' hebben. Opzeggen kan bijvoorbeeld alleen schriftelijk, terwijl aanmelden wel makkelijk kan.