Volgens de bond duurt het veel te lang voordat de internetproviders de overstapproblemen die consumenten ondervinden uit de wereld helpen. In 2005 bleek al uit onderzoek van het ministerie van Economische Zaken dat 70 procent van de consumenten problemen ondervond met het wisselen van provider. Nu de internetproviders maandag hebben aangekondigd pas in 2008 met een overstapregeling te komen, is voor de Consumentenbond de maat vol.

De helft van de consumenten loopt bij het overstappen naar een andere provider tegen administratieve rompslomp aan. Eenderde van de consumenten kijkt zo op tegen de overstap dat ze er niet eens aan durven te beginnen. De bond stelt dat het overstappen teveel consumentenleed met zich meebrengt en en geen optimale concurrentie – en daarmee geen optimale prijs/kwaliteitsverhouding – mogelijk maakt.

Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 82 procent van de consumenten vindt dat de nieuwe provider de overstap moet regelen. Problemen moeten dan door de providers onderling worden opgelost en niet op het bordje van de klant komen. 84 Procent vindt dat de overstap binnen maximaal één maand na aanmelding bij de nieuwe aanbieder geregeld moet zijn.

Nu de vier grootste isp's (KPN, Orange, Tele2 en Bbned) maandag bekend hebben gemaakt dat een uniforme overstapregeling pas in 2008 mogelijk is, wil de bond dat de staatssecretaris optreedt. De Consumentenbond drong in januari 2006 al aan op snelle maatregelen. Overigens liet staatssecretaris Heemskerk maandag weten ook zeer teleurgesteld te zijn in het tempo van de isp's. De bond roept Heemskerk nu op regelgeving in te stellen waarin een snelle overstap die voldoet aan bepaalde normen. Bij overschreiding van de die normen zou toezichthouder Opta boetes moeten opleggen.