Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond bij de zes grote banken. De bond stelt dat het online bankieren op verschillende punten moet worden verbeterd. Aan bankieren via internet zitten voordelen, zo geeft de bond toe. Zo kunnen consumenten geld overmaken vanaf iedere plek op aarde en kan hij direct zijn actuele saldo-informatie zien na bij- en afschrijvingen. Niet alle banken hebben hun dienstverlening echter op orde. Zo is bij de Postbank en ING de actuele saldo-informatie pas na respectievelijk één dag en één uur te zien. De vertraging in de actuele saldo-informatie past niet bij dit systeem, zo vinden de onderzoekers. Bij de Postbank en Fortis kan verder niet vanaf iedere plek worden ingelogd, omdat er nog software moet worden geïnstalleerd. Bij sommige banken zijn kosten verbonden aan het internetbankieren. Dit zou niet het geval moeten zijn, vindt de bond. Immers: "Banken besparen geld door deze efficiënte manier van bankieren." De bond erkent dat banken nooit 100 procent veiligheid voor online bankieren kunnen garanderen. Consumenten moeten zelf in ieder geval een aantal dingen doen. De Consumentenbond noemt het installeren van een firewall, de computer niet standaard cookies laten accepteren en het controleren van de opdrachten voor verzending. De resultaten staan in de Consumentengids die vrijdag verschijnt.