De bond testte dertien op Nederland gerichte zoekmachines en vuurde hier vijf soorten vragen op af. Vijf van de dertien zoekmachines scoorden volgens de Consumentenbond onder de maat. Excite, Ilse, Ixquick en Lycos lieten onvoldoende resultaten zien. Zoek.nl spande de kroon met vooral veel gesponsorde resultaten, aldus de bond. "Ik ben het wel eens met de conclusie van de Consumentenbond", zegt een woordvoerder van Zoek.nl. "We testen nu een nieuwe versie van de zoekmachine die op een andere manier zoekt. Bovendien zullen de gesponsorde links daarbij beter worden gescheiden van de andere resultaten." De nieuwe Zoek.nl zal binnen enkele maanden in gebruik worden genomen. Google stak wat de testers betreft `met kop en schouders boven de rest uit'. Andere zoekmachines die goede resultaten boden, waren Track, Voelspriet en Vivisimo. Belangrijke pluspunten voor deze zoekmachines waren de snelle en goede zoekresultaten en het (bijna) helemaal ontbreken van reclame op de site. De resultaten van de test staan in het blad De Digitale Consument van de bond dat vandaag is uitgekomen.