Een Amerikaans online advertentiebureau heeft eens uitgezocht hoeveel internetverkeer bots genereren nadat steeds meer adverteerders klagen over niet-valide clicks op advertenties. Het bureau zelf, Solve Media, zegt een potentiële 'waste' te hebben van 1,5 miljard dollar, concurrenten comScore zou 612 miljoen dollar weggooien en het grotere Incapsula 4,7 miljard dollar.

Amerikaanse bots

De meeste bots komen uit de Verenigde Staten, in absolute aantallen, maar hun impact op de Amerikaanse markt is niet groot vergeleken met andere markten. Volgens Solve is 16 procent van het internetverkeer niet van mensen afkomstig. In Singapore en Taiwan is het probleem veel groter, daar is respectievelijk 56 en 54 procent van het internetverkeer afkomstig van bots.

Mashable schrijft naar aanleiding van de cijfers van Solve Media een artikel over het botverkeer en geeft er tevens enkele grafieken bij. Solve doet verder een aantal aanbevelingen aan adverteerders om minder afhankelijk te zijn van clicks op online adds, waaronder het in zee gaan met uitgevers die zoveel als mogelijk bots van hun websites weren. Een andere aanbeveling is het implementeren van “trackingtechnologie", waarbij de adverteerder onafhankelijk van de uitgever de origine van de bezoeker kan achterhalen.

Onderzoek lijkt cijfers Solve te steunen

Deze zomer claimde een adverteerder dat liefst 80 procent van de clicks op zijn advertenties op Facebook kwam van bots. Dat bedrijf, Limited Run, trok zich geheel terug van Facebook, dat toezegde de claims te onderzoeken. Een ander bedrijf, aimClear, zegt dat Limited Run overdrijft, hoewel het wel degelijk een hoog percentage botstraffic aantrof op Facebook.

De claims waren voor searchEnginewatch aanleiding om zelf een test te doen en kwam daarbij al eerder tot resultaten die de nieuwe cijfers van Solve Media lijken te ondersteunen. De claim van Limited Run wordt daarbij afgedaan als “onwaarschijnlijk".