Software developer Lennard IJsselstein ging in 2006 aan de slag bij KLM, een jaar waarin een kwart van de ruim 23 miljoen vliegboekingen via KLM.com werd gedaan. "Ik kan me dat nog goed herinneren, zegt hij. "De website was zes jaar oud, maar als je die met het huidige KLM.com vergelijkt, dan was die versie in feite nog een dorpskern.

Modulair uitbreidbaar platform

Inmiddels is de site van KLM uitgegroeid tot een grote digitale stad. "Aan de ene kant hebben we meer keuzemogelijkheden gebouwd voor de consument", zegt IJsselstein. Zo kan die nu bijvoorbeeld ook een maaltijd, een stoel, verzekering, huurauto, hotel en een taxirit bestellen. Aan de andere kant hebben we rapportagesystemen toegevoegd en de boekhouding aan het platform gekoppeld."

Maar ook onder de oppervlakte is er veel aan het platform gebeurd. Waar een snel groeiende stad soms een nieuwe rioleringsstructuur moet aanleggen, moet ook het constructieteam achter KLM.com het onderliggende fundament soms veranderen. IJsselstein: "Bestond de site eerst uit een applicatie waar elke functionaliteit aan opgehangen was, intussen bestaat de back-end van KLM.com uit verschillende componenten die autonoom kunnen draaien, maar wel automatisch met elkaar interacteren. Alles is modulair opgebouwd, zodat elke nieuwe component naadloos aan het platform toe te voegen is."

Mobile first

Die modulaire opbouw is belangrijk, zeker nu de mobiele kanalen steeds belangrijker worden. De apps, inclusief de mobiele site zijn topprioriteit bij KLM. Als Android-developer was Martin Van Rhijn in 2006 vanaf de eerste bouwstenen van de app betrokken. "De 1.0 versie was eigenlijk niets meer dan een veredelde mobiele site, met links naar de vaste site", zegt hij. "Vervolgens hebben we er gaandeweg een boekingsfunctie en additionele services bijgebouwd. Ook zijn mobiel en vast intussen met elkaar verbonden door een responsive website."

Daardoor is het nu van nog groter belang dat geen enkel vitaal element van het platform een mankement vertoont. IJsselstein: "Alles wat we doen, moet operationeel acceptabel blijven. We willen onze website uitbreiden, dat is de essentie van development, maar tegelijkertijd mogen miljoenen klanten daarvan niets merken. We monitoren de performance, schaalbaarheid en reageren direct op onregelmatigheden."

Over naar Scrum

Omdat het sterk groeiende online verkeer op KLM.com sneller en sneller beantwoord moeten worden met de introductie van nieuwe webservices, heeft het IT-team zich een werkwijze eigen gemaakt waarmee foutloos aan het hele eisenpakket kan worden voldaan. "We hebben de processen de afgelopen zes jaren sterk geprofessionaliseerd", zegt IJsselstein. "Zo werken we volgens de Scrum-methode, leveren we onderdelen op in vaste lengtes van een aantal weken, ofwel de bekende sprints. Het opleveren is bovendien deels geautomatiseerd: het testen, deployen en op- en afschalen van omgevingen zijn, evenals de monitoring, geen handmatige processen meer."

Ontwikkelaars met ideeën

Het mobiele verkeer neemt zo'n grote vlucht, dat nieuwe apps en diensten hierop moeten inspelen. Alle hiervoor benodigde bouwprojecten zullen van de hand van mobiele en software developers als Van Rhijn en IJsselstein komen.

Van Rhijn: "Omdat vooral mobiele kanalen van levensbelang zullen zijn, is ons development team in Amstelveen ondergebracht, waar verder vooral commerciële functies te vinden zijn. Hier zitten we met business developers om de tafel om snel ideeën en testresultaten te bespreken. Denk aan een app die je automatisch vertelt waar je je bagage kan afhalen en een koppeling heeft met Google Now, zodat je na een landing ook meteen de lokale ov-reistijden kunt inzien."

Er gebeuren gave dingen bij de development afdeling van KLM en elke dag komen er ideeën op tafel. En die ideeën komen niet alleen van de business developers, maar ook van de developers zelf. Van Rhijn: "Goede voorbeelden zijn de KLM Huisjes app, een mobiele spaarkaart voor onze Delfts blauwe huisjes, en een Twitterrobot met updates over het gestremde vliegverkeer door de gaswolken boven IJsland. Die zijn van onze eigen hand gekomen."

Als Developer aan de slag bij KLM? Solliciteer dan nu voor één van de functies die open staat!