De gemeente Nijmegen verving eind vorig jaar alle 260 parkeerautomaten. De nieuwe parkeerpalen zijn compatibel met het nieuwe pinnen. Het bedrijf Taxameter leverde daarvoor zijn paradepaardje, de Citypal parkeerpaal. Met deze parkeerpaal, werkend op zonne-energie, kunnen gebruikers zowel met chipknip, creditcard als muntgeld betalen.

Kwart miljoen euro

Maar de invoering van de nieuwe automaten verloopt dramatisch. In de eerste helft van januari viel zo'n groot deel van de apparaten uit, dat de gemeente besloot inwoners twee weken lang gratis te laten parkeren. Dat betekent een verlies van een kwart miljoen euro aan parkeerinkomsten. “We ontvangen per dag ongeveer 20.000 euro aan parkeergelden", rekent Jeroen Balemans, woordvoerder gemeente Nijmegen, Webwereld voor.

Na twee weken verving Taxameter de software op de apparaten. Met weinig resultaat. Balemans: “Bij de meeste apparaten konden mensen wel betalen, maar we kregen elke dag twintig tot dertig meldingen binnen van steeds andere automaten die kapot waren". Deze week rolt Taxameter een nieuwe software-update uit die de problemen moet oplossen. Daarnaast zet het bedrijf 10 mensen in die op koopzondagen bij de parkeerpalen staan om mensen te helpen.

Taxameter doorberekenen

De oorzaak van de problemen is de software in de automaten. “Het gaat om een bug in de software, waardoor de apparaten spontaan uitvallen", zegt Balemans. Daarnaast zijn een aantal apparaten permanent stuk vanwege problemen met de hardware. “In eerste instantie bleek dat om 30 tot 40 apparaten te gaan, maar dat lijkt nu toch om 11 stuks te gaan", vertelt Balemans.

De falende automaten zorgen voor tonnen verlies bij de gemeente. De eerste weken van januari kwamen bij de gemeente geen parkeergelden binnen. Vervolgens hanteerde de gemeente een aangepast parkeertoezicht, waarbij coulant werd omgegaan met automobilisten zonder parkeerkaart. Ten slotte maakt de gemeente extra kosten door de inzet van personeel, vertelt Balemans.

De gemeente gaat het verlies doorberekenen aan leverancier Taxameter, bevestigt Balemans. “Dit krijgt nog een staartje. We werken nu aan een oplossing, maar we krijgen niet echt waarde voor ons geld. De apparaten moesten voor 98% bedrijfszekerheid bieden volgens het bestek in de aanbesteding." Als alle apparaten weer werken inventariseert de gemeente de schadepost.

Winkeliers protesteren

Ook winkeliers reageren gefrustreerd over de nieuwe parkeerpalen. De software voor de touchscreens van de parkeerpalen is traag en zorgt voor lange wachtrijen bij de Woonboulevard Nijmegen, vertelt Ben Traa, voorzitter van het winkeliersplatform tegen Webwereld. “Ik heb klanten horen zeggen dat ze voortaan weigeren hier nog te komen", zegt Traa tegen Webwereld.

Het winkeliersplatform voert dan ook actie tegen de apparaten en wilde afgelopen week een kort geding aanspannen tegen de gemeente, meldt de Gelderlander. Gemeentewoordvoerder Balemans: “Dat kort geding is nu van de baan, naar aanleiding van een 'goed gesprek' tussen beide partijen."

Onzin, volgens Traa. “Of wij juridische stappen ondernemen hangt af van een gesprek met de gemeente volgende week. In de overeenkomst met de gemeente staat dat de apparaten klantvriendelijk moeten zijn en dat is niet het geval." De gemeente hoopt dat de traagheid van touchscreens binnenkort met een softwareupdate wordt opgelost.