Dit blijkt uit het onderzoek `Breedband en de Gebruiker' van het Utrechtse bureau Dialogic. Hieruit blijkt dat 90 procent van de ondervraagde 1285 internetgebruikers minimaal één keer per dag e-mail gebruikt. Bij instant messaging is dat 68 procent. Van de ondervraagden zegt 80 procent overigens vaker dan eenmaal per dag online te zijn. Hieruit leidt Dialogic af dat het gemak en comfort dat gebruikers genieten bij een breedbandverbinding belangrijker zijn dan specifieke breedbandige toepassingen. Bij dit laatste kan gedacht worden aan het online bekijken van films. "Naarmate mensen beschikken over meer breedbandige en snellere verbindingen, zien we dat gebruikers vooral langer surfen en vaker grote bestanden downloaden", is dan ook een van de weinig opzienbarende conclusies. Daarnaast signaleren de onderzoekers een nieuwe trend genaamd `funsurfen', dat moet worden gezien als `het nieuwe zappen'. Van de activiteiten die per uitstek geschikt zijn voor adsl- of kabelverbindingen noemt Dialogic het downloaden, luisteren, bekijken en verspreiden van muziek, foto's en films. Ongeveer 60 procent van de breedbandgebruikers zegt minimaal eenmaal per week films te downloaden. Tot slot blijkt dat 70 procent van de respondenten minder tv zegt te kijken vanwege hun snelle internetverbinding. Partners in het onderzoek zijn onder meer het ministerie van Verkeer en Waterstaat, KPN BU Broadband Networks, Kennisnet en GigaPort.