Kopstukken van kabelbedrijven hebben dit geconcludeerd tijdens een conferentie. In de laatste jaren is het breedbandverbruik explosief toegenomen, zo schrijft Cable Digital News. Daarom zijn kabelbedrijven nu op zoek naar manieren om de capaciteit op te krikken.

Als oplossing wordt inmiddels zelfs gekeken naar de mogelijkheid om glasvezel aan te leggen. Een stap die voor kabelbedrijven tot voor kort ondenkbaar leek, schrijft Cable Digital.

"We weten dat er meer bandbreedte nodig is, nu moet besloten worden hoe we dat gaan aanpakken", aldus het hoofd technische dienst van kabelbedrijf Scientific Atlanta.

'Primetime'-on-demand

Het bandbreedteprobleem wordt volgens de kabelbedrijven deels veroorzaakt door de komst van hd-televisie. De bedrijven merken op dat de hd-programmering zeker vier keer meer bandbreedte opslokt dan standaard digitale televisie.

Tevens wordt de toenemende populariteit van videowebsites als Youtube als onderdeel van het probleem gezien. Zo worden er via Youtube zo'n 120 miljoen videos per dag bekeken en heeft de site meer dan 34 miljoen unieke bezoekers per maand.

Jeff Binder van Motorola waarschuwt dat de grote televisiezenders wellicht een nog groter probleem worden dan een videowebsite als Youtube. Als voorbeeld haalt hij CBS aan die heeft aangekondigd de belangrijkste televisie-uitzendingen een dag eerder via stream op internet te willen aanbieden. "Het is niet zozeer het probleem dat kijkers internet gebruiken als televisiedienst, maar wel dat televisieaanbieders met hun neus die kant op gaan staan", aldus Binder. "Maak je klaar voor een 'primetime'-on-demand-golf."

Een ander punt dat naar voren gebracht wordt is het feit dat de jongere generatie doorgaans kiest voor een hogere breedbandverbinding.

Door deze trends denken sommige kabelaars dat de bandbreedtecrisis altijd zal bestaan. Zij voorspellen dat de industrie continu moet zorgen voor meer capaciteit om de klant tevreden te stellen en de concurrentie op afstand te houden.